Analys och resultat

 

När innehållet i elkontakten och kundkontakten är det som gör skillnaden

Byrå: Relation & Brand
Uppdragsgivare: Bixia

Arbetsgrupp:
Relation & Brand – Lars Lindqvist, Strateg
Relation & Brand – Michael Dahl, Analytiker
Relation & Brand – Per Lönnroth, Designer/Front end
Relation & Brand – Noam Ritter, Utvecklare, Back end
Relation & Brand – Nichlas Spångberg, Analytiker
Bixia – Peter Janefjord, CRM-ansvarig

Sammanfattning:
Bixia är en ny aktör på en elmarknad med generiska produkter. Det krävs hårt arbete för att göra skillnad med innehållet i elkontakten och kundkontakten.

Den stora utmaningen är att differentiera kommunikationen för en produkt som är svår att differentiera i sig. Nyckeln är att förstå kunderna och deras upplevelse av kommunikationen. För att både nå fram och in – och uppnå önskad kommunikativ och affärsmässig effekt – måste man kunna följa och förstå hur de tar emot kommunikationen både rationellt och emotionellt.

För att bli vassare och träffsäkrare i kundkommunikation använder sig Bixia av en metod för mätning och analys av kundkommunikation och kundupplevelse. Den är baserad på svar från verkliga aktiva kunder och återspeglar kunddatabasen och kundsegmenten i den och kopplar direkt till verkliga effekter och affärer på kundnivå.

 

Världens tystaste hitlåt

Byrå: Mecka
Uppdragsgivare: Heda

Arbetsgrupp:
Mecka – Stefan Wiklund, Projektledare
Mecka – Malin Persson, Copywriter
Mecka – Ronnie Larsson Miles, Copywriter
Mecka – Kristian Sahlberg, Art Director
Mecka – Daniel Djupsund Sheerin, Originalare
Mecka – Andreas Gotfredsen, Webbutvecklare
Mecka – Lotta Cabera Persson, Projektledare Film
Mecka – Emil Dorbell, Film
Mecka – Hugo Dohnberg, Film
Ljudbyrån – Daniel Medin, Projektledare

Sammanfattning:
Vissa ljud är värre än andra. Enligt en undersökning från Sveriges bostadsrättscentrum, SBC, är de ljud som stör grannarna allra mest: musik på hög volym, grannar som skriker och bråkar i sina lägenheter, ljud från apparater såsom mixers och borrmaskiner. Där kommer Heda in i bilden. Heda är ett företag som tillverkar marknadens bästa hybridbjälklag – ett byggelement som används i bland annat flerbostadshus. Förutom stabilitet får man också riktigt bra ljudisolering.

Vårt uppdrag var att nå ut med det budskapet till vår målgrupp: medelålders män i byggsektorn. För att nå den svårflörtade målgruppen tog vi ett annorlunda grepp.
Och i stället för att höja våra röster – så gjorde vi precis tvärtom. Vi satte ihop ett band. Och tillsammans skapade vi Världens tystaste hitlåt. Så att alla ska förstå hur bra ljudisolering känns.

Kampanjen inleddes med ett postalt utskick innehållande en limiterad vinylsingel med låten. Målgruppen fick även information om att på kampanjsidan, www.themutes.se, kunde man se musikvideon, lyssna på låten och läsa mer om hybridbjälklag från Heda. Kampanjens målsättning att boka och genomföra möten har överstigits med 35%.

Nu vet vår målgrupp hur de kan hjälpa sina kunder att råda bot på ljud från skräniga grannar.

 

 

Bäst användning av Direkt

 

Craft a western whopper

Byrå: INGO
Uppdragsgivare: Burger King

Arbetsgrupp:
INGO – Björn Ståhl, ECD
INGO – Max Hultberg, Art Director
INGO – Simon Stefansson, Head of strategy
INGO – Magnus Ivansson, Copy
INGO – Stefan Kindgren, Creative developer
INGO – Marie Pohl, Account Manager
INGO – Sara Rylander, AD
INGO – Erik Karlsson, Production Manager
Burger King – Iwo Zakowski, VD
Burger King – Erica Mattsson, Projektledare
MSL – Sara Hemmimgsson, VD
Verizon – Susanne Persson, Country manager

Sammanfattning:
I november släpptes det efterlängtade spelet Red Dead Redemption 2. I spelets vilda västern-miljö måste spelarna jaga och laga sin egna mat för att överleva. Efter att ha samlat olika ingredienser kan man kombinera dem i recept som tillagas över öppen eld. Det går inte att tillaga en Whopper – trots att alla ingredienser finns i spelet, om än svåra att hitta. Vi uppmanade gamers att hitta dessa Whopper ingredienser i spelet, scanna dom så fick dom en kupong till en gratis Whopper.

När ingredienserna har samlats in kunde spelarna scanna in dessa på sin mobil för att låsa upp en kupong till en gratis Whopper. Och därmed var relationen med den svår-nådda yngre målgruppen skapad. Burger King Sverige har aldrig fått ett sådant engagemang och räckvidd kring en aktivitet. Och inte nog med det vi såg en dubblering i antalet som plötsligt föredrog Burger King framför konkurrenterna bland de som sett aktiviteten och de som inte sett den.

 

Delicatoboll för vänsterhänta

Byrå: NORD DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Delicato

Arbetsgrupp:
NORD DDB Stockholm – Kalle dos Santos, Art Director
NORD DDB Stockholm – Frida Siversen Ljung, Copywriter
NORD DDB Stockholm – Stefan Gustafsson, Copywriter
NORD DDB Stockholm – Sebastian Reinbring, Grafisk form
NORD DDB Stockholm – Hanna Ternström, Projektledare
NORD DDB Stockholm – Tina Munck, Produktionsledare
NORD DDB Stockholm – Anna Lisspers, Faktor
NORD DDB Stockholm – Susanne Johansson, PR Director
NORD DDB Stockholm – Anna Olivermark, Social Media Director
NORD DDB Stockholm – Christian Björnehag, Retouch
NORD DDB Stockholm – Andreas Dahlqvist, CCO
Eightbit – Isabelle Alsén, Retouch
Delicato – Sofia Brandberg, Marknadschef
Delicato – Philippa Lokko, Social Media

Sammanfattning:
Var tionde svensk tillhör Sveriges minst diskuterade och bortglömda subgrupp. Klart att även dom ska få njuta av en god chokladboll! Världens första Delicatoboll för vänsterhänta kom till världen, och behövde nu berättas om på ett kostnadseffektivt sätt. Så vi letade upp ett gäng kända representanter för denna subgrupp. Och skickade dem en förpackning som de kunde öppna helt utan omvägar – med en hälsning som kunde få dem att nicka igenkännande. Och tack vare pricksäkerhet, lite socker och massa hjärta lyckades DR:et sprida sig till hundratusentals personer.

 

Har du moms, eller?

Byrå: Åkestam Holst NoA
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst NoA – Magnus Jakobsson, Creative director
Åkestam Holst NoA – Lisa Vaccino, Art director
Åkestam Holst NoA – Daniel Vaccino, Copywriter
Åkestam Holst NoA – Sara Clewemar, Projektledare
Åkestam Holst NoA – Karl Wikström, Planner
Åkestam Holst NoA – Jennie Strinnhed, Produktionsledare
Åkestam Holst NoA – Hanna Brochs, Digital strateg
Åkestam Holst NoA – Ida Persson, PR strateg
BKRY NoA – Lotta Person, Grafisk formgivare
BKRY NoA – Eskil Lundberg, Motion designer
B-smart – Erik Hemmigsson, Retuschör

Sammanfattning:
Ett beslut från 2016 ger medlemsländer i EU rätt att själva reglera moms-nivån på hygienartiklar. Trots detta ligger momsen kvar på 25 % i Sverige – något som har debatterats och kritiserats. Vår idé var helt enkelt att ”ta bort” momsen för Apotek Hjärtats kunder – genom att sänka priset på mensskydd med motsvarande belopp. En tidsenlig rabatt som gällde på över 30 produkter, online och i alla hjärtats 390 Apotek landet runt på obestämd framtid. Genom att fråga ”har du moms eller?” kunde vi bilda vi opinion mot en onödig skatt, stärka banden till kunderna och driva trafik till apoteken. Initiativet möttes av högljudda hejarop, nådde över 2.5 miljoner i förtjänad räckvidd under första veckan och blev omskriven i bl.a. Aftonbladet, Nyheter24, Elle, Metro, P3 och Amelia – vilket bidrog till att Hjärtat nådde rekordhöga siffror för kännedom och preferens. Försäljningen för de momsfria produkterna ökade med 15 %.

 

The Lost Typography of Bauhaus

Byrå: Abby Priest
Uppdragsgivare: Adobe

Arbetsgrupp:
Abby Priest – Anders Hellström, Kreatör
Abby Priest – Pontus Widell, Kreatör
Abby Priest – Oskar Hellqvist, Creative Director
Abby Priest – Andreas Morne, Kundansvarig
Abby Priest – Cecilia Höglund, Produktionsledare
Swim Club – Fredrik Hvass, Regissör
Swim Club – Helena Widinghoff, Producent
P98A – Erik Spiekermann, Typograf
Frilans – Flavia Zimbardi, Typograf
Frilans– Luca Pelligrini, Typograf
Frilans – Elia Preuss, Typograf
Frilans – Hidetaka Yamasaki, Typograf
Frilans – Celine Hurka, Typograf
Adobe – AJ Joseph, Executive Creative Director
Adobe – Sabina Strasser, Sr. Group Manager Brand Marketing, EMEA
Adobe – Dan Cowles, Sr. Creative Director
Adobe – Doug Beach, Sr. Creative Director
Adobe – Daniel Vargas Diaz, Creative Director, EMEA
Adobe – Sara O Dea, Art Director
Adobe – Beth Lovett, Group Manager, Creative Cloud Campaign Marketing
Adobe – Gwen Meyer, Design Manager, Campaign Marketing
Adobe – Katja Dollinger, Group Marketing Manager, Germany
Adobe – Natalia Lopez-Beswick, EMEA Campaign Manager

Sammanfattning:
Bakgrund & Brief:
Adobe Fonts (tidigare Adobe Typekit) är en prenumerationsbaserad typsnittstjänst som erbjuder nedladdning av högkvalitativa typsnitt. Under 2018 ville Adobe öka användandet av Adobe Fonts och inspirera kreatörer att designa med typografi.

Insikt & Strategi:
Det finns en uppsjö av typsnittstjänster på marknaden. För att få målgruppen att börja använda just vår tjänst och våra typsnitt behövde vi skapa något unikt. Något som gav verktygen själ, bortom tekniken.

Lösning:
1932 stängde nazisterna abrupt ned det ikoniska designinstitutet Bauhaus och många potentiella designklassiker lämnades kvar ofärdiga. Tillsammans med Bauhaus Foundation och några av världens främsta typografer har vi, från ofullständiga skisser, färdigställt fem unika typsnitt och gjort dem tillgängliga i Adobe Fonts.

Ett projekt där det som stoppades och förbjöds av nazisterna för nästan ett sekel sedan fått nytt liv i händerna på en ny generation kreatörer.

Resultat:
Typsnitten laddades hem över 630000 gånger vilket överträffade kampanjens primära KPI med 6273%..

 

 

Data

 

Barnleksrapporten

Byrå: Perfect Fools
Uppdragsgivare: Kronans Apotek

Arbetsgrupp:
Perfect Fools – Klas Lusth, Executive Creative Director
Perfect Fools – Ebba Körlof Sundberg, Copywriter
Perfect Fools – Nayeli Kremb, Art Director
Perfect Fools – Melissa Nilsson, Designer
Perfect Fools – Tony Sajdak, Technical Director
Perfect Fools – Ann Ystén, Client Lead
Perfect Fools – Charlotte Zetterström, Producer
Kronans Apotek – Emelie Friis, Marknadsdirektör
Slutet är nära – Jonas Hong Soo Eriksson, Director
Slutet är nära – Alexandros Bakos, Producer

Sammanfattning:
Solen tar lika mycket på skolgården som på stranden. Därför är det viktigt att föräldrar kommer ihåg att smörja in sina barn även till vardags. För att uppmärksamma hur viktigt det är med solkräm under alla tider av året tog Kronans Apotek fram ”Barnleksrapporten” – en unik serverlösning som genererade lokala väderleksrapporter rakt in i ditt sociala flöde. Och där barnen själva agerade väderpresentatörer.

 

Favoritföreningen

Byrå: Folkspel Inhouse
Uppdragsgivare: Sverigelotten

Arbetsgrupp:
Folkspel Inhouse – Gunnar Skarland, Creative Director
Folkspel Inhouse – Helene Andersson, AD/Originalare
Folkspel Inhouse – Markus Qvist, Copywriter
Folkspel Inhouse – Paula Szabo, AD/Originalare
SWMC – Per Nyrenius, Projektledare
SWMC – Mattias Frendberg, Art Director
SWMC – Anders Hegerfors, Copywriter
Folkspel – Eva Kåpe, Produktchef Sverigelotten
Folkspel – Henrik Lindroth, Marknadschef

Sammanfattning:
Skraplottsmarknaden domineras av en stor aktör. Sverigelotten, som marknadsförs av Folkspel, har en väldigt liten, men växande del av marknaden. För att bygga Sverigelottens varumärke och differentiera sig mot marknadsledaren bestämde vi oss för att öka kännedomen om produktens syfte – att generera pengar till Sveriges föreningar.

Nästan alla människor har någon slags favoritförening. Vi skulle berätta att man kan stötta den genom att köpa rätt skraplott (och samtidigt ha chansen att vinna pengar såklart). För att öka chansen att nå så många människor som möjligt valde vi att prata om så många olika föreningar som möjligt.

Genom att ta reda på var alla digitala utomhustavlor står i Sverige och kombinera det med var någonstans olika föreningar finns, kunde vi ringa in vilka klubbar och föreningar som ligger närmast varje enskild tavla. Då kunde vi göra unika budskap för i stort sett varje digital tavla och på så vis prata om människors favoritförening på den lokala orten. Vi kunde säga “Hjälp din favoritförening! Och vinn 25 miljoner.” så att det verkligen betydde något för folk. Lokalt, men över hela Sverige. Genom att satsa smalt kunde vi nå brett.

 

The Raoul Wallenberg Algorithm

Byrå: Gullers Grupp
Uppdragsgivare: Raoul Wallenberg Academy

Arbetsgrupp:
Gullers Grupp – Johan Yilmaz, Creative Director
Gullers Grupp – Johanna Sturk, PR strategist
Gullers Grupp – Cornelia Böttinger, Project manager
Gullers Grupp – Kajsa Runnérus, Producent
Gullers Grupp – Christian Hammar, Creative Director
Gullers Grupp – Jerker Belvert, Creative Director
Gullers Grupp – Jens Öhgren, PR consultant
Gullers Grupp – John Gille Columbus, Film Producer
Gullers Grupp – Jacob Lindberg, Copywriter
Gullers Grupp – Anton Serverin, Communication Consultant
Gullers Grupp – Merhawit Habte, PR and social media
Gullers Grupp – Isaac Kuehnle-Nelson, Developer
Gullers Grupp – Matilda Hedengren, Graphic design
Gullers Grupp – Yoel Svenzén, Graphic design
Gullers Grupp – Olle Wemne, Research
Gullers Grupp – Per Fridsjö, Animation

Sammanfattning:
Raoul Wallenberg Academy (RWA) är en ideell organisation som utbildar unga ledare kring medmänsklighet. Då de finansieras av bidragsgivare är synlighet viktigt.

Världsledares tweets påverkar alla. 280 tecken kan starta krig. RWA ville visualisera hur medmänskligt ledarskap är viktigt online.

Algoritmen skrapar tweets från 300 världsledare. Ihop med KI utvecklades en metod för att mäta nivån av medmänsklighet där Watson AI:t analyserar bl.a. ilska, rädsla och glädje, ihop med antal följare påverkar tweetsen jordens medmänsklighetsnivå i realtid. 3D-globen på sajten skiftar färg efter ”Raoul-skalan”. Användare fördjupade sig i nivåutvecklingen över tid, samt kunde värma globen genom att twittra via #warmuporglobe.

Lanseringen på RW:s minnesdag gav en räckvidd på 23M. # trendade trots partiledardebatt. Samtalet om RWA ökade med +5K % online (mediebudget 10K). RWA fick fortsatt stöd från Postkodlotteriet. Algoritmen används nu i skolor för att undervisa om vikten av medmänskligt ledarskap.

 

 

Detaljhandel

 

Craft a western whopper

Byrå: INGO
Uppdragsgivare: Burger King

Arbetsgrupp:
INGO – Björn Ståhl, ECD
INGO – Max Hultberg, Art Director
INGO – Simon Stefansson, Head of strategy
INGO – Magnus Ivansson, Copy
INGO – Stefan Kindgren, Creative developer
INGO – Marie Pohl, Account Manager
INGO – Sara Rylander, AD
INGO – Erik Karlsson, Production Manager
Burger King – Iwo Zakowski, VD
Burger King – Erica Mattsson, Projektledare
MSL – Sara Hemmimgsson, VD
Verizon – Susanne Persson, Country manager

Sammanfattning:
I november släpptes det efterlängtade spelet Red Dead Redemption 2. I spelets vilda västern-miljö måste spelarna jaga och laga sin egna mat för att överleva. Efter att ha samlat olika ingredienser kan man kombinera dem i recept som tillagas över öppen eld. Det går inte att tillaga en Whopper – trots att alla ingredienser finns i spelet, om än svåra att hitta. Vi uppmanade gamers att hitta dessa Whopper ingredienser i spelet, scanna dom så fick dom en kupong till en gratis Whopper.

När ingredienserna har samlats in kunde spelarna scanna in dessa på sin mobil för att låsa upp en kupong till en gratis Whopper. Och därmed var relationen med den svår-nådda yngre målgruppen skapad. Burger King Sverige har aldrig fått ett sådant engagemang och räckvidd kring en aktivitet. Och inte nog med det vi såg en dubblering i antalet som plötsligt föredrog Burger King framför konkurrenterna bland de som sett aktiviteten och de som inte sett den.

 

Donken synliggör dyslexi

Byrå: NORD DDB Stockholm
Uppdragsgivare: McDonald’s

Arbetsgrupp:
NORD DDB Stockholm – Lina Gooch, Projektledare
NORD DDB Stockholm – Hogir aslan, Digital Projektledare
NORD DDB Stockholm – Stina Nyberg, Produktionsledare
NORD DDB Stockholm – Petter Dixelius, Copywriter
NORD DDB Stockholm – Joel Ekstrand, Art Director
NORD DDB Stockholm – Jesper Andersson, Planner
NORD DDB Stockholm – Robin Löthberg, Social Media Manager
NORD DDB Stockholm – Isabel Ambring, Graphic Designer
NORD DDB Stockholm – Susanne Johansson, PR Director
NORD DDB Stockholm – Daniel Liljas, Graphic Designer
McDonalds – Christoffer Rönnblad, Marketing Director
McDonalds – Lisa Palm, Senior Marketing Manager
McDonalds – Sofie Lager, Marketing Manager
McDonalds – Laila Mörk, Marketing Consulant
DDB House Agency – Denice Herulin, Producer
DDB House Agency – Luca Moterosso, Motion Graphics
DDB House Agency – Olle Lindholm, Photograph
DDB House Agency – Nathan Gullström, Photograph
Visual Art – Linda Rosengren, Project Manager
Visual Art – Claes Thor, Motion Designer
Visual Art – Rikard Larsson, Broadcast Technician
Prime – Sara Davidsson, Senior Associate
Prime – Axel Tesch, Junior consultant
Prime – Mats Fogelberg, Senior Advisor
OMD – Emanuel Falsén, Business Director
OMD – Hildegard Rodriguez, Client Manager

Sammanfattning:
Sedan 2001 har McDonald’s samarbetat med Läsfrämjandet och gett ut barnböcker i Happy Meal. Totalt har 15,2 miljoner böcker nått nya läsare sedan starten. I oktober 2018 valde McDonald’s att använda denna direktkanal till att öka förståelsen för läs- och skrivsvårigheter genom att lansera boken Bråkiga Bokstäver i Happy Meal. Boken ger barn och föräldrar insyn i hur det är att växa upp och leva med läs- och skrivsvårigheter.

För att lansera boken och ge ännu fler svenskar förståelse för hur diagnosen kan upplevas simulerade McDonald’s dyslexi på alla sina digitala utomhustavlor i hela landet (463 ytor) på Världsdyslexidagen den 4 oktober. Samt på menytavlorna inne i över 70 restauranger.

Initiativet under Värlsdyslexidagen spreds långt utanför Sveriges gränser och nådde över 19,7 miljoner människor på 24 timmar. Boken Bråkiga Bokstäver finns nu i hundratusentals svenska hem. Och i oktober månad hade McDonald’s sin högsta snittcheck någonsin per gäst.

 

You shop. We drop.

Byrå: M&C Saatchi
Uppdragsgivare: Gallerian – AMF Fastigheter

Arbetsgrupp:
M&C Saatchi – Erika Fondin, Strateg
M&C Saatchi – Rachel La Chenardiére, Copywriter
M&C Saatchi – Alexander Elers, Creative Director
M&C Saatchi – Matt Chapman, Strateg
M&C Saatchi – Kristina Annehed, Account Director
M&C Saatchi – Linus Larsson, Account Manager
M&C Saatchi – Josefin Löfgren, Social Media Manager
M&C Saatchi – Matilda Lindqvist, Grafisk formgivare
Frilans/M&C Satchi – Marcus Göransson, Art Director
Gallerian, AMF Fastigheter – Sandra Vammeque, Marknadsansvarig
Gallerian, AMF Fastigheter – Darwina Slioa, Marknadskoordinator
Mindshare – Mindshare, Mediabyrå
Havelle – Havelle, Produktion kreativ OOH
Stream – Stream, Produktion/tryckeri

Sammanfattning:
Genom att inte bara berätta om oss själva i ytterligare en kampanj utan utveckla en för turister ytterst målgruppsrelevant tjänst, slog Gallerian överlägset besöksrekord under juli som brukar ha årets lägsta besökssiffror. Vad vi gjorde? Drev affärsvärde genom att lösa ett målgruppsspecifikt problem som fick Stockholms turister att se oss, hitta till oss och besöka oss. Bland alla rapporter om retail som vinstvarnade på grund av bland annat en rekordvarm sommar, blev Gallerians besöksrekord för året ett friskt undantag.

 

 

Digitala & sociala kanaler

 

Billboards Beyond Borders

Byrå: Åkestam Holst NoA
Uppdragsgivare: Reportrar utan gränser

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst NoA – Evelina Rönnung, Art Director
Åkestam Holst NoA – Magnus Jakobsson, Creative Director
Åkestam Holst NoA – Martin Noreby, Art Director
Åkestam Holst NoA – Simon Lublin, Copywriter
Åkestam Holst NoA – Hugo Wallmo, Art Director
Åkestam Holst NoA – Kenna Magnusson, Motion Designer
Åkestam Holst NoA – Sara Clewemar, Projektledare
Åkestam Holst NoA – Albin Muji, Produktionsledare
Åkestam Holst NoA – Ida Persson, PR Strategist
Åkestam Holst NoA – Karl Wikström, Planner
From Sthlm – Hemsideproduktion
Reportrar Utan Gränser – Jonathan Lundqvist, Ordförande

Sammanfattning:
Situationen för journalister i världen förvärras hela tiden. Förra året mördades 65 reportrar och 326 fängslades världen över, med ett ännu större mörkertal som hotas och tystas. Ändå har Reportrar utan gränser svårt att göra sig hörda, och driva den viktiga frågan om att skydda den journalistiska friheten.

För att hjälpa Reportrar utan gränser skapa global uppmärksamhet kring pressfrihetens akuta läge, beslöt vi oss för att synliggöra tystade journalisters budskap i hjärtat av pressfientliga länder – i meterhöga bokstäver.

Genom att utnyttja ett kryphål i Google Maps, kunde vi ladda upp egna bilder, och sätta citat från dödade eller tystade journalister på stora reklam-billboards på viktiga platser i de länder där deras budskap undertryckts.

Kampanjen genererade direkt stor uppmärksamhet. Varje skylt hade i snitt 130 000 besökare, innan kampanjen fick ännu större uppmärksamhet när den stängdes ner av Google, och utlöste en större diskussion om pressfrihet och censur.

Utan en mediabudget nådde Billboards Beyond Borders en global publik på över 100 miljoner människor. Genom rätt budskap på rätt plats, skapade vi en ny form av utomhusreklam för en ny värld, och satte återigen kampen för pressfrihet på kartan – bokstavligt talat.

 

Craft a western whopper

Byrå: INGO
Uppdragsgivare: Burger King

Arbetsgrupp:
INGO – Björn Ståhl, ECD
INGO – Max Hultberg, Art Director
INGO – Simon Stefansson, Head of strategy
INGO – Magnus Ivansson, Copy
INGO – Stefan Kindgren, Creative developer
INGO – Marie Pohl, Account Manager
INGO – Sara Rylander, AD
INGO – Erik Karlsson, Production Manager
Burger King – Iwo Zakowski, VD
Burger King – Erica Mattsson, Projektledare
MSL – Sara Hemmimgsson, VD
Verizon – Susanne Persson, Country manager

Sammanfattning:
I november släpptes det efterlängtade spelet Red Dead Redemption 2. I spelets vilda västern-miljö måste spelarna jaga och laga sin egna mat för att överleva. Efter att ha samlat olika ingredienser kan man kombinera dem i recept som tillagas över öppen eld. Det går inte att tillaga en Whopper – trots att alla ingredienser finns i spelet, om än svåra att hitta. Vi uppmanade gamers att hitta dessa Whopper ingredienser i spelet, scanna dom så fick dom en kupong till en gratis Whopper.

När ingredienserna har samlats in kunde spelarna scanna in dessa på sin mobil för att låsa upp en kupong till en gratis Whopper. Och därmed var relationen med den svår-nådda yngre målgruppen skapad. Burger King Sverige har aldrig fått ett sådant engagemang och räckvidd kring en aktivitet. Och inte nog med det vi såg en dubblering i antalet som plötsligt föredrog Burger King framför konkurrenterna bland de som sett aktiviteten och de som inte sett den.

 

En MissLyckad kampanj

Byrå: Stendahls
Uppdragsgivare: Länsförsäkringar

Arbetsgrupp:
Stendahls – Karin Hedberg, Project Manager
Stendahls – Ylva Nestmark, Creative Direction
Stendahls – Annie Lundgren, PR
Stendahls – Sara Josefsson, Director
Stendahls – Jens Dohnberg, Photographer
Stendahls – Peter Ohlsson, Key Account Manager
Stendahls – Mariell Ehlin, Final Art
Stendahls – Linda Engström, Film Producer
Stendahls – Linda Fernell, PR
Stendahls – Ida Nilsson, PR
Stendahls – Martin Cedergren, Chief Creative Officer
Stendahls – Magnus Swedestam, Copywriter
Stendahls – Kristian Gonzalez, Designer

Sammanfattning:
MissLyckad är ett långfinger mot perfektionshetsen som gjorde det imperfekta till det nya perfekta. Ett verktyg som hjälpte förebilder att göra ett statement mot sin egen perfektion direkt in i ungas flöden – och skapade en rörelse där målgruppen själv drev frågan hela vägen upp på skolagendan.

 

Komma hem (låda låda låda) – Björn Gustafsson feat. Julia Frej

Byrå: Emakina DBG
Uppdragsgivare: SBAB

Arbetsgrupp:
Emakina DBG – Fredrik Blomberg, Kreatör (idé, manus)
Emakina DBG – Nils Axel af Malmborg, Art director
Emakina DBG – Carl Daag, Copywriter
Emakina DBG – Tommy Gottberg, Projektledare
Emakina DBG – Åsa Marklund, Projektledare
Emakina DBG – Sandra Ludvigsson, Produktionsledare
Helgesson Moll – Anders Helgesson, Kreatör (idé, manus)
Helgesson Moll – Daniel Moll, Producent
Erik Haag AB – Erik Haag, Kreatör (idé, manus)
SBAB – Patrik Söder , Marknadschef
SBAB – Klas Danielsson, VD
SBAB – Malin Pellborn, Chef hållbarhet, Marknad och Kommunikation
SBAB – Ulrika Göransson, Produktionsledare
SBAB – Pernilla Thunblad, Projektledare
SBAB – Robert Magnusson, Mediachef
SBAB – Rikard Sundelin, Ansvarig Sociala Medier
SBAB – Herje Strindberg , Designer
Wolf Cousins – Alexander Kronlund, Producent
Produktionsbolag – Björn Gustafsson, Kreatör (idé, manus)

Sammanfattning:
SBAB ville lyfta att de arbetar med en rad initiativ för en mer hållbar bostadsmarknad och nå ut med budskapet att “alla ska få komma hem”. För att slå igenom bruset gjorde vi bostadsfrågan till en hit genom en tung trap-låt och en storslagen musikvideo med komikern Björn Gustafsson och artisten Julia Frej. Svenska folket lyssnade, maxade volymen och sökte aktivt upp vår reklam på YouTube och Spotify. Några gjorde till och med reaktionsvideos. I slutet av januari 2019 har musikvideon fått 5 970 800 visningar på YouTube och Facebook, +10 000 likes och 159 775 lyssningar på Spotify. Strax efter lanseringen den 12 december 2018 klättrade låten upp till en 2:a plats på Spotify Viral 50 i Sverige. I Stockholm, Göteborg och Malmö har SBAB:s spontana kännedom ökat med mellan 6-20% under kampanjperioden. Samtidigt har Googlesökningarna på SBAB ökat med 12,2%. Top of mind har också ökat med mellan 16-28% och valbarheten med mellan 6-23%.

 

Marriage Unblocked

Byrå: NORD DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Björn Borg

Arbetsgrupp:
NORD DDB Stockholm – Andreas Dahlqvist, CCO
NORD DDB Stockholm – Fredrik Simonsson, Creative Director
NORD DDB Stockholm – Ida Jonsson, Art Director
NORD DDB Stockholm – Tove Andersson, Art Director / Blockchain Expert
NORD DDB Stockholm – Anna Salonen, Art Director
NORD DDB Stockholm – Martin Lundgren, Senior Copywriter
NORD DDB Stockholm – Hanna Ternström, Projektledare
NORD DDB Stockholm – Victor Foersberg, Produktionsledare
NORD DDB Stockholm – Susanne Johansson, PR Director
NORD DDB Stockholm – Robin Löthberg, Social Media Manager
NORD DDB Stockholm – Sebastian Reinbring, Creative Designer
NORD DDB Stockholm – Felipe Fiuza, UX Designer
NORD DDB Stockholm – Anna Johansson, UX designer
Björn Borg – Jonas Lindberg Nyvang, Marketing Director
Björn Borg – Johanna Juhlin Brand, Marketing Manager
DDB House Agency – Haris Badic, Director / Editor
DDB House Agency – Robert Eskekärr, Editor / Grade / Online
DDB House Agency – Tomas Wall, Producer / Post Producer
DDB House Agency – Georg Bungard, DOP
DDB House Agency – Lionel Cabrera, Cinematographer
Söderberg Argentur – Eric Josjö, Fotograf
Söderberg Argentur – Anders Wadin, Retoucher
Winter – Marcus Forsberg, Lead Developer
Winter – Marc Biskop, Front-end Developer
Winter – Rickard Lundén, Front-end Developer
Superblocks – Thomas Backlund, CEO/Co-founder
Superblocks – Carl Gärdsell, COO/Co-founder

Sammanfattning:
Trots att HBTQ-rörelsen har gjort stora framsteg på senare tid så är samkönade äktenskap fortfarande förbjudet i 87% av världens alla länder. Sportvarumärket Björn Borg har med sitt svenska arv alltid stått upp för frihet och jämlikhet. När kryptovalutan Bitcoin, drivet av blockchain, skapade uppmärksamhet i finansvärlden 2018 med sin volatilitet så var det något som också uppmärksammades av Björn Borg. Blockchain teknologin har nämligen möjlighet att decentralisera andra maktsystem än banker, så istället för att handla med valuta valde Björn Borg att använda det till något annat: Kärlek. Björn Borg byggde ett krypterat äktenskapsregister på blockkedjan Etherium där man gav alla möjlighet att gifta sig på blockchain. Utom räckhåll för såväl stater och religioner.

 

The Lost Typography of Bauhaus

Byrå: Abby Priest
Uppdragsgivare: Adobe

Arbetsgrupp:
Abby Priest – Anders Hellström, Kreatör
Abby Priest – Pontus Widell, Kreatör
Abby Priest – Oskar Hellqvist, Creative Director
Abby Priest – Andreas Morne, Kundansvarig
Abby Priest – Cecilia Höglund, Produktionsledare
Swim Club – Fredrik Hvass, Regissör
Swim Club – Helena Widinghoff, Producent
P98A – Erik Spiekermann, Typograf
Frilans – Flavia Zimbardi, Typograf
Frilans– Luca Pelligrini, Typograf
Frilans – Elia Preuss, Typograf
Frilans – Hidetaka Yamasaki, Typograf
Frilans – Celine Hurka, Typograf
Adobe – AJ Joseph, Executive Creative Director
Adobe – Sabina Strasser, Sr. Group Manager Brand Marketing, EMEA
Adobe – Dan Cowles, Sr. Creative Director
Adobe – Doug Beach, Sr. Creative Director
Adobe – Daniel Vargas Diaz, Creative Director, EMEA
Adobe – Sara O Dea, Art Director
Adobe – Beth Lovett, Group Manager, Creative Cloud Campaign Marketing
Adobe – Gwen Meyer, Design Manager, Campaign Marketing
Adobe – Katja Dollinger, Group Marketing Manager, Germany
Adobe – Natalia Lopez-Beswick, EMEA Campaign Manager

Sammanfattning:
Bakgrund & Brief:
Adobe Fonts (tidigare Adobe Typekit) är en prenumerationsbaserad typsnittstjänst som erbjuder nedladdning av högkvalitativa typsnitt. Under 2018 ville Adobe öka användandet av Adobe Fonts och inspirera kreatörer att designa med typografi.

Insikt & Strategi:
Det finns en uppsjö av typsnittstjänster på marknaden. För att få målgruppen att börja använda just vår tjänst och våra typsnitt behövde vi skapa något unikt. Något som gav verktygen själ, bortom tekniken.

Lösning:
1932 stängde nazisterna abrupt ned det ikoniska designinstitutet Bauhaus och många potentiella designklassiker lämnades kvar ofärdiga. Tillsammans med Bauhaus Foundation och några av världens främsta typografer har vi, från ofullständiga skisser, färdigställt fem unika typsnitt och gjort dem tillgängliga i Adobe Fonts.

Ett projekt där det som stoppades och förbjöds av nazisterna för nästan ett sekel sedan fått nytt liv i händerna på en ny generation kreatörer.

Resultat:
Typsnitten laddades hem över 630000 gånger vilket överträffade kampanjens primära KPI med 6273%..

 

Värnpliktsboten

Byrå: FamiljenPangea
Uppdragsgivare: Rekryteringsmyndigheten

Arbetsgrupp:
FamiljenPangea – Mats Eriksson, Kundansvarig
FamiljenPangea – Sofie Engström, Kommunikationschef och pressansvarig
FamiljenPangea – Mats Eriksson, Kundansvarig
FamiljenPangea – Karolina Strömgren, Operativ projektledare
FamiljenPangea – Frida Vinblad von Walter, Digital strateg
FamiljenPangea – Lia Merkel, Copywriter
FamiljenPangea – Erik Plsson, Art Director
FamiljenPangea – Henrik Berglund, Digital utvecklare
Earth People – Pär Thernström, Utvecklare
Earth People – Fredrik Mjelle, Utvecklare
Allrise – Maxwell Stanford, Projektledare
Balodis PR – Lotta Balodis, PR-konsult

Sammanfattning:
Unga förstod inte plikten i den nya värnplikten. Därför lanserades Värnpliktsboten, en chattbot på Facebook Messenger som med hjälp av AI gav enkla svar på svåra frågor om lag, värnplikt och mönstring. Värnpliktsboten slog hål på myter, täppte igen kunskapsluckor och skapade dialog mellan en myndighet och en ny generation unga.

Värnpliktsboten hade över 5700 unika konversationer under den första månaden, PR-genomslaget var enormt med bland annat inslag i SR, DN och Aftonbladet och kampanjen nådde ut till 87 % av målgruppen. Men viktigast av allt, Värnpliktsboten gjorde att fler unga nu känner till sina skyldigheter enligt lag. Kännedomen om att mönstring är obligatorisk ökade med 44 % och kännedomen om att det är obligatoriskt att fylla i mönstringsunderlaget ökade med 64 %.

 

We don’t always march straight

Byrå: Volt
Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Arbetsgrupp:
Volt – Jörgen Berglund, Art Director
Volt – Christian Heinig, Copywriter
Volt – Johanna Johansson, Art Director
Volt – Daniel Jakobsson, Copywriter
Volt – Sofia Heinig, Produktionsledare
Volt – Malin Almqvist, Projektledare
Volt – Cornelia Wangel, Planner
Volt – Henrik Stampe, Strateg
Volt – Åsa Stärnquist, Final art
Försvarsmakten – Robert Frorss, Marknadschef
Försvarsmakten – Nemo Stjernström, Projektledare/strateg

Agent Molly – Martin Lidell, Fotograf
Agent Molly – Sara Sinnby, Agent

Sammanfattning:
BAKGRUND: Försvarsmakten försvarar Sverige, vår frihet och rätten att leva som vi själva väljer. För att visa att de står upp för värderingarna de är satta att försvara, och visa på att de är inkluderande arbetsplats, är de delaktiga i Pride sedan början av 2000-talet. I år var dessutom Sverige värd för EuroPride.

BRIEF: Vår brief var därför att göra en annons som tydligt visar svenskar och övriga Européer att Försvarsmakten står upp för alla människors lika värde – oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck.

IDÉ: I vanliga fall när Försvarsmakten målar sig i ansiktet är det för att kamouflera sig. Den här gången ville de göra tvärtom – de ville synas. Genom att byta ut kamouflagefärgen mot regnbågens färger tillsammans med copyn ”We don’t always march straight” var idén att utmana uppfattningen om hur man är van att se Försvarsmakten för att göra ett tydligt statement under EuroPride.

 

 

E-handel och E-tjänster

 

The Lost Typography of Bauhaus

Byrå: Abby Priest
Uppdragsgivare: Adobe

Arbetsgrupp:
Abby Priest – Anders Hellström, Kreatör
Abby Priest – Pontus Widell, Kreatör
Abby Priest – Oskar Hellqvist, Creative Director
Abby Priest – Andreas Morne, Kundansvarig
Abby Priest – Cecilia Höglund, Produktionsledare
Swim Club – Fredrik Hvass, Regissör
Swim Club – Helena Widinghoff, Producent
P98A – Erik Spiekermann, Typograf
Frilans – Flavia Zimbardi, Typograf
Frilans– Luca Pelligrini, Typograf
Frilans – Elia Preuss, Typograf
Frilans – Hidetaka Yamasaki, Typograf
Frilans – Celine Hurka, Typograf
Adobe – AJ Joseph, Executive Creative Director
Adobe – Sabina Strasser, Sr. Group Manager Brand Marketing, EMEA
Adobe – Dan Cowles, Sr. Creative Director
Adobe – Doug Beach, Sr. Creative Director
Adobe – Daniel Vargas Diaz, Creative Director, EMEA
Adobe – Sara O Dea, Art Director
Adobe – Beth Lovett, Group Manager, Creative Cloud Campaign Marketing
Adobe – Gwen Meyer, Design Manager, Campaign Marketing
Adobe – Katja Dollinger, Group Marketing Manager, Germany
Adobe – Natalia Lopez-Beswick, EMEA Campaign Manager

Sammanfattning:
Bakgrund & Brief:
Adobe Fonts (tidigare Adobe Typekit) är en prenumerationsbaserad typsnittstjänst som erbjuder nedladdning av högkvalitativa typsnitt. Under 2018 ville Adobe öka användandet av Adobe Fonts och inspirera kreatörer att designa med typografi.

Insikt & Strategi:
Det finns en uppsjö av typsnittstjänster på marknaden. För att få målgruppen att börja använda just vår tjänst och våra typsnitt behövde vi skapa något unikt. Något som gav verktygen själ, bortom tekniken.

Lösning:
1932 stängde nazisterna abrupt ned det ikoniska designinstitutet Bauhaus och många potentiella designklassiker lämnades kvar ofärdiga. Tillsammans med Bauhaus Foundation och några av världens främsta typografer har vi, från ofullständiga skisser, färdigställt fem unika typsnitt och gjort dem tillgängliga i Adobe Fonts.

Ett projekt där det som stoppades och förbjöds av nazisterna för nästan ett sekel sedan fått nytt liv i händerna på en ny generation kreatörer.

Resultat:
Typsnitten laddades hem över 630000 gånger vilket överträffade kampanjens primära KPI med 6273%..

 

Tjänstecykel

Byrå: NORD DDB
Uppdragsgivare: SKODA

Arbetsgrupp:
NORD DDB – Tove Langseth, Creative Director
NORD DDB – Olle Langseth, Copywriter
NORD DDB – Lisa Ström, Copywriter
NORD DDB – Cattis Håkansson, Produktionsledare
NORD DDB – Petter Monsen, Kreatör
NORD DDB – Kristofer Gullard Lindgren, Art Director
NORD DDB – Michael Nyberg, Digital Director
NORD DDB – Caroline W Söderblom, Business Director
NORD DDB – Soham Qadri, Technical Director
NORD DDB – Stefan Wokström, Senior Interactive Producer
NORD DDB – Jesper Liefvendahl, Digital Designer
NORD DDB – Petter Mollberg Fagring, Head of Studio
NORD DDB – Anna-Emilja Salonen, Art Director
NORD DDB – Petter Dixelius, Copywriter
NORD DDB – Joel Ekstrand, Art Director
NORD DDB – Malin Marklund, Produktionsledare
NORD DDB – Patrick O´neill, Projektledare
Mandarin AB – John Mattisson, Foto & retouch
Canyon – Stefan Aaskov, Canyon Marknadschef
Skoda Cycling Team Sweden – Erik Leonsson, Skoda Cycling Team Sweden
Skoda Sverige – Stefan Nygren, Skoda Marknadschef
Skoda Sverige – Jenny Hedlund, Skoda Marknadskoordinator
Skoda Sverige – Mikael Sandberg, PR and Sponsoring Manager
Skoda Sverige – Erik Gustafsson, PR and Sponsoring Manager

Sammanfattning:
Genom den digitala tjänsten SKODA Tjänstecykel aktiverade vi SKODAs långa sponsorskap av cykelsporten på ett oväntat sätt. Vi blev det första bilmärket som aktivt uppmanade sina kunder att ta cykeln till jobbet istället. Sedan lanseringen har fler aktörer på cykelmarknaden kopierat tjänsten.

 

 

Finans och försäkringar

 

En MissLyckad kampanj

Byrå: Stendahls
Uppdragsgivare: Länsförsäkringar

Arbetsgrupp:
Stendahls – Karin Hedberg, Project Manager
Stendahls – Ylva Nestmark, Creative Direction
Stendahls – Peter Ohlsson, Key Account Manager
Stendahls – Martin Cedergren, Chief Creative Officer
Stendahls – Annie Lundgren, PR
Stendahls – Linda Fernell, PR
Stendahls – Ida Nilsson, PR
Stendahls – Sara Josefsson, Director
Stendahls – Jens Dohnberg, Photographer
Stendahls – Linda Engström, Film producer
Stendahls – Mariell Ehlin, Final Art
Stendahls – Magnus Swedestam, Copywriter
Stendahls – Kristian Gonzalez, Designer

Sammanfattning:
MissLyckad är ett långfinger mot perfektionshetsen som gjorde det imperfekta till det nya perfekta. Ett verktyg som hjälpte förebilder att göra ett statement mot sin egen perfektion direkt in i ungas flöden – och skapade en rörelse där målgruppen själv drev frågan hela vägen upp på skolagendan.

 

Grillsurance

Byrå: INGO
Uppdragsgivare: Burger King

Arbetsgrupp:
INGO – Björn ståhl, ECD
INGO – Max Hultberg, AD
INGO – Erik Ström, Copy
INGO – Erik Karlsson, Produktionsledare
INGO – Simon Stefansson, Planner
INGO – Stefan Kindgren, Creative developer
Burger King – Iwo Zakowski, VD
Burger King – Erica Mattsson, Projektledare

Sammanfattning:
Burger King är den enda hamburgerkedjan som grillar sina hamburgare över öppen eld. Ändå känner bara drygt 40% av Sverige till detta. Något vi fick i uppgift att ändra på. Sommaren 2018 var varm, solig och… helt värdelös. Aldrig förr har totalt grillförbud, alltså grillförbud även på egen tomt, inträffat på så många ställen i landet. Det innebar att svenska folket gick miste om det vi grillar mest: hamburgare. Burger King lanserade då “grillförsäkringen” Grillsurance.

Precis som de flesta svenskar älskar även Burger King grillat, och hos dem är elden alltid igång, oavsett väderlek. För att svenska folket inte skulle behöva stå utan grillade hamburgare lanserade Burger King en grillförsäkringnen “Grillsurance”. För enbart 5 kr som tillägg kunde man teckna den när man köpte en Whopper-meny under September 2018.

Blir det totalt grillförbud även nästa sommar kan alla som tecknat försäkringen komma till Burger King och få grillbegäret stillat. För varje dag som totalt grillförbud råder under 2019 kan de kvittera ut en gratis Whopper. Dessutom dubbleras överskottet från försäljningen och skänks till Förbundet Sveriges Frivilliga Brandkårer.

Med “försäkringen” aktiverades människor över hela landet. I mötet mellan lusten för att grilla och Frivilliga brandkåren fanns ett ämne som berörde. Och genom att haka i ett ämne som fyllde löpsedlarna så gott som dagligen kunde varumärket både vara relevant och skapa sympatier kring sin kärnfråga – att grilla över öppen eld (under kontrollerade former).

Under perioden slöt svenska folket upp och uppgraderade sina menyer. På grillsurance.se kunde människor teckna försäkringen via ett visitkort man fick till sin meny.

Aktiviteten fick världsomfattande publicitet. Redaktionella artiklar genererade en räckvidd på över 81 milj människor. Ämnet ger också potentiell underlag till mer uppmärksamhet under 2019 då alla människor som tecknat en försäkring då får möjlighet att lösa ut sina kuponger. Om det blir grillförbud då alltså.

 

Komma hem (låda låda låda) – Björn Gustafsson feat. Julia Frej

Byrå: Emakina DBG
Uppdragsgivare: SBAB

Arbetsgrupp:
Emakina DBG – Fredrik Blomberg, Kreatör (idé, manus)
Emakina DBG – Nils Axel af Malmborg, Art director
Emakina DBG – Carl Daag, Copywriter
Emakina DBG – Tommy Gottberg, Projektledare
Emakina DBG – Åsa Marklund, Projektledare
Emakina DBG – Sandra Ludvigsson, Produktionsledare
Helgesson Moll – Anders Helgesson, Kreatör (idé, manus)
Helgesson Moll – Daniel Moll, Producent
Erik Haag AB – Erik Haag, Kreatör (idé, manus)
SBAB – Patrik Söder, Marknadschef
SBAB – Klas Danielsson, VD
SBAB – Malin Pellborn, Chef hållbarhet, Marknad och Kommunikation
SBAB – Ulrika Göransson, Produktionsledare
SBAB – Pernilla Thunblad, Projektledare
SBAB – Robert Magnusson, Mediachef
SBAB – Rikard Sundelin, Ansvarig Sociala Medier
SBAB – Herje Strindberg, Designer
Wolf Cousins – Alexander Kronlund, Producent
Produktionsbolag – Björn Gustafsson, Kreatör (idé, manus)

Sammanfattning:
SBAB ville lyfta att de arbetar med en rad initiativ för en mer hållbar bostadsmarknad och nå ut med budskapet att “alla ska få komma hem”. För att slå igenom bruset gjorde vi bostadsfrågan till en hit genom en tung trap-låt och en storslagen musikvideo med komikern Björn Gustafsson och artisten Julia Frej. Svenska folket lyssnade, maxade volymen och sökte aktivt upp vår reklam på YouTube och Spotify. Några gjorde till och med reaktionsvideos. I slutet av januari 2019 har musikvideon fått 5 970 800 visningar på YouTube och Facebook, +10 000 likes och 159 775 lyssningar på Spotify. Strax efter lanseringen den 12 december 2018 klättrade låten upp till en 2:a plats på Spotify Viral 50 i Sverige. I Stockholm, Göteborg och Malmö har SBAB:s spontana kännedom ökat med mellan 6-20% under kampanjperioden. Samtidigt har Googlesökningarna på SBAB ökat med 12,2%. Top of mind har också ökat med mellan 16-28% och valbarheten med mellan 6-23%.

 

 

Hälsa och sjukvård

 

Barnleksrapporten

Byrå: Perfect Fools
Uppdragsgivare: Kronans Apotek

Arbetsgrupp:
Perfect Fools – Klas Lusth, Executive Creative Director
Perfect Fools – Ebba Körlöf Sundberg, Copywriter
Perfect Fools – Nayeli Kremb, Art Director
Perfect Fools – Melissa Nilsson, Designer
Perfect Fools – Tony Sajdak, Technical Director
Perfect Fools – Ann Ytsén, Client Lead
Perfect Fools – Charlotte Zetterström, Producer
Kronans Apotek – Emelie Friis, Marknadsdirektör
Slutet är nära – Jonas Hong Soo Eriksson, Director
Slutet är nära – Alexandros Bakos, Producer

Sammanfattning:
Solen tar lika mycket på skolgården som på stranden. Därför är det viktigt att föräldrar kommer ihåg att smörja in sina barn även till vardags. För att uppmärksamma hur viktigt det är med solkräm under alla tider av året tog Kronans Apotek fram ”Barnleksrapporten” – en unik serverlösning som genererade lokala väderleksrapporter rakt in i ditt sociala flöde. Och där barnen själva agerade väderpresentatörer.

 

Har du moms, eller?

Byrå: Åkestam Holst NoA
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst NoA – Magnus Jakobsson, Creative director
Åkestam Holst NoA – Lisa Vaccino, Art director
Åkestam Holst NoA – Daniel Vaccino, Copywriter
Åkestam Holst NoA – Sara Clewemar, Projektledare
Åkestam Holst NoA – Karl Wikström, Planner
Åkestam Holst NoA – Jennie Strinnhed, Produktionsledare
Åkestam Holst NoA – Hanna Brochs, Digital strateg
Åkestam Holst NoA – Ida Persson, PR strateg
BKRY NoA – Lotta Person, Grafisk formgivare
BKRY NoA – Eskil Lundberg, Motion designer
B-smart – Erik Hemmingsson, Retuschör

Sammanfattning:
Ett beslut från 2016 ger medlemsländer i EU rätt att själva reglera moms-nivån på hygienartiklar. Trots detta ligger momsen kvar på 25 % i Sverige – något som har debatterats och kritiserats. Vår idé var helt enkelt att ”ta bort” momsen för Apotek Hjärtats kunder – genom att sänka priset på mensskydd med motsvarande belopp. En tidsenlig rabatt som gällde på över 30 produkter, online och i alla hjärtats 390 Apotek landet runt på obestämd framtid. Genom att fråga ”har du moms eller?” kunde vi bilda vi opinion mot en onödig skatt, stärka banden till kunderna och driva trafik till apoteken. Initiativet möttes av högljudda hejarop, nådde över 2.5 miljoner i förtjänad räckvidd under första veckan och blev omskriven i bl.a. Aftonbladet, Nyheter24, Elle, Metro, P3 och Amelia – vilket bidrog till att Hjärtat nådde rekordhöga siffror för kännedom och preferens. Försäljningen för de momsfria produkterna ökade med 15 %.

 

 

Kampanj

 

Craft a western whopper

Byrå: INGO
Uppdragsgivare: Burger King

Arbetsgrupp:
INGO – Björn Ståhl, ECD
INGO – Max Hultberg, Art Director
INGO – Simon Stefansson, Head of strategy
INGO – Magnus Ivansson, Copy
INGO – Stefan Kindgren, Creative developer
INGO – Marie Pohl, Account Manager
INGO – Sara Rylander, AD
INGO – Erik Karlsson, Production Manager
Burger King – Iwo Zakowski, VD
Burger King – Erica Mattsson, Projektledare
MSL – Sara Hemmimgsson, VD
Verizon – Susanne Persson, Country manager

Sammanfattning:
I november släpptes det efterlängtade spelet Red Dead Redemption 2. I spelets vilda västern-miljö måste spelarna jaga och laga sin egna mat för att överleva. Efter att ha samlat olika ingredienser kan man kombinera dem i recept som tillagas över öppen eld. Det går inte att tillaga en Whopper – trots att alla ingredienser finns i spelet, om än svåra att hitta. Vi uppmanade gamers att hitta dessa Whopper ingredienser i spelet, scanna dom så fick dom en kupong till en gratis Whopper.

När ingredienserna har samlats in kunde spelarna scanna in dessa på sin mobil för att låsa upp en kupong till en gratis Whopper. Och därmed var relationen med den svår-nådda yngre målgruppen skapad. Burger King Sverige har aldrig fått ett sådant engagemang och räckvidd kring en aktivitet. Och inte nog med det vi såg en dubblering i antalet som plötsligt föredrog Burger King framför konkurrenterna bland de som sett aktiviteten och de som inte sett den.

 

Delicatoboll för vänsterhänta

Byrå: NORD DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Delicato

Arbetsgrupp:
NORD DDB Stockholm – Kalle dos Santos, Art Director
NORD DDB Stockholm – Frida Siversen Ljung, Copywriter
NORD DDB Stockholm – Stefan Gustafsson, Copywriter
NORD DDB Stockholm – Sebastian Reinbring, Grafisk form
NORD DDB Stockholm – Hanna Ternström, Projektledare
NORD DDB Stockholm – Tina Munck, Produktionsledare
NORD DDB Stockholm – Anna Lisspers, Faktor
NORD DDB Stockholm – Susanne Johansson, PR Director
NORD DDB Stockholm – Anna Olivermark, Social Media Director
NORD DDB Stockholm – Christian Björnehag, Retouch
NORD DDB Stockholm – Andreas Dahlqvist, CCO
Eightbit – Isabelle Alsén, Retouch
Delicato – Sofia Brandberg, Marknadschef
Delicato – Philippa Lokko, Social Media

Sammanfattning:
Var tionde svensk tillhör Sveriges minst diskuterade och bortglömda subgrupp. Klart att även dom ska få njuta av en god chokladboll! Världens första Delicatoboll för vänsterhänta kom till världen, och behövde nu berättas om på ett kostnadseffektivt sätt. Så vi letade upp ett gäng kända representanter för denna subgrupp. Och skickade dem en förpackning som de kunde öppna helt utan omvägar – med en hälsning som kunde få dem att nicka igenkännande. Och tack vare pricksäkerhet, lite socker och massa hjärta lyckades DR:et sprida sig till hundratusentals personer.

 

Många har många frågor

Byrå: Volt
Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Arbetsgrupp:
Volt – Jörgen Berglund, Art Director
Volt – Johanna Johansson, Art Director
Volt – Daniel Jakobsson, Copywriter
Volt – Petter Nylind, Copywriter
Volt – Camilla Ryttare, Produktionsledare
Volt – Malin Almqvist, Projektledare
Volt – Cornelia Wangel, Planner
Volt – Henrik Stampe, Projektledare/Strateg
Volt – Åsa Stjärnquist, Final Art
Volt – Per Sturesson, Digital Producer
Volt – Fabian Mannheimer, Byråproducent
Försvarsmakten – Robert Forss, Marknadschef
Försvarsmakten – Nemo Stjernström, Projektledare/strateg
Försvarsmakten – Anders G. Jansson, Produktionsledare
Försvarsmakten – Anna Swahn, Avdelningschef
Försvarsmakten – Jenny Högström, Kommunikatör
Försvarsmakten – Henrik Ströby, Analys och uppföljning
Försvarsmakten – Hedvig Hellerström, Yrkesinformatör
Söderberg Argentur – Johanna Åkerberg Kassel, Fotograf
B-Reel Films – Magnus Härdner, Regissör
B-Reel Films – Rikard Åström, Producent
B-Reel Films – Eliza Jones, Producent
B-Reel Films – Hanna Wahlström, Produktionsledare
B-Reel Films – Lisa Gruneau, Koordinator
Always Frank – Johan Svensson, Byråproducent
Abakus – Christel Hedin, Projektledare
Abakus – Magnus Eriksson, Produktionsledare
Abakus – Pascal Denis, Art Director
Abakus – Mats Eriksson, Copywriter
Abakus – Mikael Lippman, Copywriter

Sammanfattning:
Vad innebär egentligen ett jobb i Försvarsmakten? Måste man vara stark? Är det bara för killar? Och på vilket sätt bidrar jag till en starkare demokrati när jag mekar med stridsfordon? Ja, många har många frågor. Inte bara de som själva funderar på att söka utan även folk i deras närhet, som föräldrar, syskon, kompisar och flick- och pojkvänner. Vi försökte svara på alla, och vi gjorde det lite överallt. För ju fler frågor som lyftes, desto mer sänkte vi tröskeln för de som funderade på att söka, och kunde göra det hela lite lättare även för alla runt omkring dem. Och ju fler svar vi levererade – om stort och smått, högt och lågt, personligt och allmänt, manligt och kvinnligt eller något helt annat – desto lättare blev det för vår målgrupp – unga vuxna 18-25 år med extra fokus på kvinnor, att ta steget in i Försvarsmakten. Så, frågor på det?

 

The Lost Typography of Bauhaus

Byrå: Abby Priest
Uppdragsgivare: Adobe

Arbetsgrupp:
Abby Priest – Anders Hellström, Kreatör
Abby Priest – Pontus Widell, Kreatör
Abby Priest – Oskar Hellqvist, Creative Director
Abby Priest – Andreas Morne, Kundansvarig
Abby Priest – Cecilia Höglund, Produktionsledare
Swim Club – Fredrik Hvass, Regissör
Swim Club – Helena Widinghoff, Producent
P98A – Erik Spiekermann, Typograf
Frilans – Flavia Zimbardi, Typograf
Frilans– Luca Pelligrini, Typograf
Frilans – Elia Preuss, Typograf
Frilans – Hidetaka Yamasaki, Typograf
Frilans – Celine Hurka, Typograf
Adobe – AJ Joseph, Executive Creative Director
Adobe – Sabina Strasser, Sr. Group Manager Brand Marketing, EMEA
Adobe – Dan Cowles, Sr. Creative Director
Adobe – Doug Beach, Sr. Creative Director
Adobe – Daniel Vargas Diaz, Creative Director, EMEA
Adobe – Sara O Dea, Art Director
Adobe – Beth Lovett, Group Manager, Creative Cloud Campaign Marketing
Adobe – Gwen Meyer, Design Manager, Campaign Marketing
Adobe – Katja Dollinger, Group Marketing Manager, Germany
Adobe – Natalia Lopez-Beswick, EMEA Campaign Manager

Sammanfattning:
Bakgrund & Brief:
Adobe Fonts (tidigare Adobe Typekit) är en prenumerationsbaserad typsnittstjänst som erbjuder nedladdning av högkvalitativa typsnitt. Under 2018 ville Adobe öka användandet av Adobe Fonts och inspirera kreatörer att designa med typografi.

Insikt & Strategi:
Det finns en uppsjö av typsnittstjänster på marknaden. För att få målgruppen att börja använda just vår tjänst och våra typsnitt behövde vi skapa något unikt. Något som gav verktygen själ, bortom tekniken.

Lösning:
1932 stängde nazisterna abrupt ned det ikoniska designinstitutet Bauhaus och många potentiella designklassiker lämnades kvar ofärdiga. Tillsammans med Bauhaus Foundation och några av världens främsta typografer har vi, från ofullständiga skisser, färdigställt fem unika typsnitt och gjort dem tillgängliga i Adobe Fonts.

Ett projekt där det som stoppades och förbjöds av nazisterna för nästan ett sekel sedan fått nytt liv i händerna på en ny generation kreatörer.

Resultat:
Typsnitten laddades hem över 630000 gånger vilket överträffade kampanjens primära KPI med 6273%..

 

 

Konsumtionsvaror och övriga tjänster

 

Delicatoboll för vänsterhänta

Byrå: NORD DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Delicato

Arbetsgrupp:
NORD DDB Stockholm – Kalle dos Santos, Art Director
NORD DDB Stockholm – Frida Siversen Ljung, Copywriter
NORD DDB Stockholm – Stefan Gustafsson, Copywriter
NORD DDB Stockholm – Sebastian Reinbring, Grafisk form
NORD DDB Stockholm – Hanna Ternström, Projektledare
NORD DDB Stockholm – Tina Munck, Produktionsledare
NORD DDB Stockholm – Anna Lisspers, Faktor
NORD DDB Stockholm – Susanne Johansson, PR Director
NORD DDB Stockholm – Anna Olivermark, Social Media Director
NORD DDB Stockholm – Christian Björnehag, Retouch
NORD DDB Stockholm – Andreas Dahlqvist, CCO
Eightbit – Isabelle Alsén, Retouch
Delicato – Sofia Brandberg, Marknadschef
Delicato – Philippa Lokko, Social Media

Sammanfattning:
Som vänsterhänt får du göra små anpassningar genom hela livet. Från lågstadiets blockflöjtslektioner till köksluckorna i den första lägenheten: ja du har kanske en återkommande känsla av att alltid vara lite sekundär. Eftersom Delicato vill att alla ska kunna njuta av en god chokladboll fullt ut – lanserade vi en sådan som var uttalat till för just vänsterhänta. Och såklart ville vi rikta kommunikationen helt och hållet till dem (där normen fick vara lite exkluderad för en gångs skull). Produkten blev en snackis i det vänsterhänta communityt och gav målgruppen chansen att för en gångs skull få känna igen sig i något som andra inte har en susning om.

 

Delicatokalendern

Byrå: NORD DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Delicato

Arbetsgrupp:
NORD DDB Stockholm – Kalle dos Santos, Art Director
NORD DDB Stockholm – Frida Siversen Ljung, Copywriter
NORD DDB Stockholm – Martin Dickins, Grafisk Form
NORD DDB Stockholm – Hanna Ternström, Projektledare
NORD DDB Stockholm – Tina Munck, Produktionsledare
NORD DDB Stockholm – Andreas Dahlqvist, CCO
NORD DDB Stockholm – Anna Olivemark, Social Media Director
NORD DDB Stockholm – Susanne Johansson, PR Director
NORD DDB Stockholm – Jonas Eriksson, Social Media Manager
NORD DDB / NORD ID – Elin Jansson, Creative Designer
NORD DDB / NORD ID – Sanna Kander, Produktionsledare Design
NORD DDB / NORD ID – Linnea Lofjord, Senior Design Director
Delicato – Sofia Brandberg, Marknadschef
Agent Molly & Co – Magnus Cramer, Fotograf
Agent Molly & Co – Fideli Sundqvist, Paper artist

Sammanfattning:
Delicatos goda kondis får en hel del konkurrens under jul. Synd! För att göra oss valbara under perioden tog vi fram en julkalender. Men inte i vilken form som helst – vår kalender kom med 25 luckor. Ja just för att det ju finns två arketypiska sätt att äta en kalender på: Vissa är nitiska med en bit per dag medan andra kan inte riktigt hålla sig. Och eftersom vi fyllt vår kalender med smaskiga kondisbitar och inte trist budgetchoklad skapade vi en jättelucka för alla dem som (antagligen) vill äta upp allt på en gång. Delicatokalendern blev en färgglad PR-raket likväl som en försäljningssuccé som sålde slut. Ytterligare en ny jultradition från Delicato som här är för att stanna.

 

Out of Home

Byrå: Åkestam Holst NoA
Uppdragsgivare: Sector Alarm

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst NoA – Magnus Jakobsson, Creative director
Åkestam Holst NoA – Hugo Wallmo, Art Director
Åkestam Holst NoA – Petter Nylind, Copywriter
Åkestam Holst NoA – Sara Clewemar, Projektledare
Åkestam Holst NoA – Camilla Ryttare, Produktionsledare
Åkestam Holst NoA – Henrik Sjödin, Planner
Åkestam Holst NoA – Anna Tanser, Producent
Åkestam Holst NoA – Nisse Axman, Motion Designer
Åkestam Holst NoA – John Müllersdorf, Teknisk rådgivning
Åkestam Holst NoA – Rasmus Hvorslev Billeschou, Digital Marketing Specialist
Åkestam Holst NoA – Emelie Larsson, Digital Marketing Specialist
Åkestam Holst NoA – Mia Maria Wignäs, Grafisk Formgivare
Sector Alarm – Helene Löfgren, Marknadsdirektör
Sector Alarm – Linda Karlsson, Kampanjansvarig
Sector Alarm – Anna Jonsson, Group Marketing Director

Sammanfattning:
Under årets mörkaste månader ökar inbrotten, och när många dessutom reser bort över jul blir det en högtid även för inbrottstjuvar. Men med ett bra uppkopplat hemlarm kan du känna dig trygg i vetskapen att någon annan alltid håller ett öga på ditt hem.

För att verkligen belysa detta tog vi hjälp av Sector Alarm-kunder som skulle åka bort över jul, och passade på att bjuda dem och deras hem på lite extra julpynt.

Vi förvandlade den bortresta familjens villa i Huddinge utanför Stockholm – beläget på en kulle mitt i ett av Sveriges största villaområden – till en stor och alldeles lysande utomhustavla, med en påminnelse om att du med ett bra uppkopplat hemlarm kan koppla av helt när du åker bort.

Ett stort och tydligt budskap som bokstavligt talat blev granne med vår målgrupp och potentiella kunder.

 

 

Kreativtet och innovation

 

Adam Berit

Byrå: ANR BBDO / Åkestam Holst NoA
Uppdragsgivare: Rättviseförmedlingen och Fredrika Bremer Förbundet

Arbetsgrupp:
ANR BBDO – Fabian Lakander, Art Director
ANR BBDO – Urban Wirdheim, Copywriter
ANR BBDO – Andreas Lönn, Creative Director
ANR BBDO – Jenny Canborn, PR-specialist
ANR BBDO – Hilda Carlsson, Produktionsledare
ANR BBDO – Maria Fager, Projektledare
ANR BBDO – Camilla Rosenzweig, Final art
ANR BBDO – Jacob Nathanson, Foto
Åkestam Holst NoA – Linus Bronge, Art Director
Åkestam Holst NoA – Oskar Pernfeldt, Art Director
Åkestam Holst NoA – Daniel Vaccino, Copywriter
Åkestam Holst NoA – Magnus Jakobsson, Creative Director
Åkestam Holst NoA – Lina Engler, Projektledare
Åkestam Holst NoA – Mimmi Morén, Produktionsledare
Åkestam Holst NoA – Lisa Rabe, Strateg
Åkestam Holst NoA – Stina Hansson, Strateg
Åkestam Holst NoA – Ida Persson, PR-strateg
Åkestam Holst NoA – Hanna Brochs, Digital Strateg
BKRY NoA – Nisse Axman, Motion Grahpic Design
BKRY NoA – Henrik adenskog, Producent
BKRY NoA – Fredrik Lindh, Webdesigner
BKRY NoA – Alex Picha, Producer
BKRY NoA – Anna Forsberg, Formgivare
Rättviseförmedlingen – Julia Ohlström, Marknadsansvarig
Rättviseförmedlingen – Henrik Fröjmark, VD
Fredrika Bremer Förbundet – Christina Knight, Styrelseledamot
Fredrika Bremer Förbundet – Miriam Kollberg, Verksamhetsledare
Flickorna Larsson, Produktionsbolag

Sammanfattning:
Bokstaveringsalfabetet används dagligen över radio av stora svenska arbetsgivare som Försvarsmakten, Polisen och Sjöräddningen. Det består av bara svenska mansnamn sedan 1891. Så därför tog vi fram ett nytt, för 2018. Ett alfabet som kunde hjälpa till att skicka rätt signaler i tiden, och bokstavligen lyfta upp jämställdhet och representation på agendan. Förslaget formulerades i samarbete med språkforskare och fonetiker – och lanserades som ett slagträ för debatt via en artikel i DN, info om alfabetet i sociala medier, och en stödjande kampanj i köpta medier. Adam Berit startade en rikstäckande debatt om vilka som får synas i vårt språk, och i vårt samhälle. Kampanjen fick 25 miljoner i potentiell räckvidd, ett förtjänat media-värde på 8.9 miljoner kronor och blev under några dagar i september landets mest delade nyhet.

 

Billboards Beyond Borders

Byrå: Åkestam Holst NoA
Uppdragsgivare: Reportrar utan gränser

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst NoA – Evelina Rönnung, Art Director
Åkestam Holst NoA – Magnus Jakobsson, Creative Director
Åkestam Holst NoA – Martin Noreby, Art Director
Åkestam Holst NoA – Simon Lublin, Copywriter
Åkestam Holst NoA – Hugo Wallmo, Art Director
Åkestam Holst NoA – Kenna Magnusson, Motion Designer
Åkestam Holst NoA – Sara Clewemar, Projektledare
Åkestam Holst NoA – Albin Muji, Produktionsledare
Åkestam Holst NoA – Ida Persson, PR Strategist
Åkestam Holst NoA – Karl Wikström, Planner
From Sthlm, Hemsideproduktion
Reportrar Utan Gränser – Jonathan Lundqvist, Ordförande

Sammanfattning:
Situationen för journalister i världen förvärras hela tiden. Förra året mördades 65 reportrar och 326 fängslades världen över, med ett ännu större mörkertal som hotas och tystas. Ändå har Reportrar utan gränser svårt att göra sig hörda, och driva den viktiga frågan om att skydda den journalistiska friheten.

För att hjälpa Reportrar utan gränser skapa global uppmärksamhet kring pressfrihetens akuta läge, beslöt vi oss för att synliggöra tystade journalisters budskap i hjärtat av pressfientliga länder – i meterhöga bokstäver.

Genom att utnyttja ett kryphål i Google Maps, kunde vi ladda upp egna bilder, och sätta citat från dödade eller tystade journalister på stora reklam-billboards på viktiga platser i de länder där deras budskap undertryckts.

Kampanjen genererade direkt stor uppmärksamhet. Varje skylt hade i snitt 130 000 besökare, innan kampanjen fick ännu större uppmärksamhet när den stängdes ner av Google, och utlöste en större diskussion om pressfrihet och censur.

Utan en mediabudget nådde Billboards Beyond Borders en global publik på över 100 miljoner människor. Genom rätt budskap på rätt plats, skapade vi en ny form av utomhusreklam för en ny värld, och satte återigen kampen för pressfrihet på kartan – bokstavligt talat.

 

Craft a western whopper

Byrå: INGO
Uppdragsgivare: Burger King

Arbetsgrupp:
INGO – Björn Ståhl, ECD
INGO – Max Hultberg, Art Director
INGO – Simon Stefansson, Head of strategy
INGO – Magnus Ivansson, Copy
INGO – Stefan Kindgren, Creative developer
INGO – Marie Pohl, Account Manager
INGO – Sara Rylander, AD
INGO – Erik Karlsson, Production Manager
Burger King – Iwo Zakowski, VD
Burger King – Erica Mattsson, Projektledare
MSL – Sara Hemmimgsson, VD
Verizon – Susanne Persson, Country manager

Sammanfattning:
I november släpptes det efterlängtade spelet Red Dead Redemption 2. I spelets vilda västern-miljö måste spelarna jaga och laga sin egna mat för att överleva. Efter att ha samlat olika ingredienser kan man kombinera dem i recept som tillagas över öppen eld. Det går inte att tillaga en Whopper – trots att alla ingredienser finns i spelet, om än svåra att hitta. Vi uppmanade gamers att hitta dessa Whopper ingredienser i spelet, scanna dom så fick dom en kupong till en gratis Whopper.

När ingredienserna har samlats in kunde spelarna scanna in dessa på sin mobil för att låsa upp en kupong till en gratis Whopper. Och därmed var relationen med den svår-nådda yngre målgruppen skapad. Burger King Sverige har aldrig fått ett sådant engagemang och räckvidd kring en aktivitet. Och inte nog med det vi såg en dubblering i antalet som plötsligt föredrog Burger King framför konkurrenterna bland de som sett aktiviteten och de som inte sett den.

 

Fantasibiljetten

Byrå: INGO
Uppdragsgivare: Folkoperan

Arbetsgrupp:
INGO – Björn Ståhl, ECD
INGO – Josefine Richards, CD
INGO – Max Hultberg, AD
INGO – Ida Castens, Copy
INGO – Kerstin Engberg, Head of art
INGO – Stina Jansdotter Öberg, Projektledare
INGO – Mia Mellan, produktionsledare
INGO – Maria Dubeck, Final Art
INGO – Alexandra Andersson, Producer
INGO – Pia Dueholm, Executive Producer
INGO – Robin Günther, Editor
INGO – Misaki Tsuchiyama, Praktikant
INGO – Simon Fuentes, Praktikant
Folkoperan – Susanne Reuszner, Kommunikationschef
Folkoperan – Frida Edoff, Kommunikatör

Sammanfattning:
Hösten 2018 satte Folkoperan upp Don Quijote, det klassiska verket där gränserna mellan fantasi och verklighet suddas ut. Inför premiären ville Folkoperan därför hylla fantasin och inspirera folk att använda den ännu mer.

De skapade en helt ny biljettkategori – fantasibiljetter – som bara existerade inuti folks huvuden. Besökarna fick själva definiera vad som var en biljett för att komma förbi entrén och få en plats. Oavsett vad du hittade på var de ändå lika värdefulla som de vanliga biljetterna.

Ryktet om fantasibiljetterna spred sig snabbt, långt bortom operavärlden. Fantasibiljetterna eftersöktes i 3 omgångar, 100 stycken åt gången i Folkoperans postade inlägg på FB. Vid den första aktiviteten dubblerades biljettförsäljningen mot en vanlig uppsättning och för det sista släppet var det mer än tre gånger så högt tryck! Don Quijote spelades upp för fullsatta salonger med en ovanligt engagerad publik.

 

The Lost Typography of Bauhaus

Byrå: Abby Priest
Uppdragsgivare: Adobe

Arbetsgrupp:
Abby Priest – Anders Hellström, Kreatör
Abby Priest – Pontus Widell, Kreatör
Abby Priest – Oskar Hellqvist, Creative Director
Abby Priest – Andreas Morne, Kundansvarig
Abby Priest – Cecilia Höglund, Produktionsledare
Swim Club – Fredrik Hvass, Regissör
Swim Club – Helena Widinghoff, Producent
P98A – Erik Spiekermann, Typograf
Frilans – Flavia Zimbardi, Typograf
Frilans– Luca Pelligrini, Typograf
Frilans – Elia Preuss, Typograf
Frilans – Hidetaka Yamasaki, Typograf
Frilans – Celine Hurka, Typograf
Adobe – AJ Joseph, Executive Creative Director
Adobe – Sabina Strasser, Sr. Group Manager Brand Marketing, EMEA
Adobe – Dan Cowles, Sr. Creative Director
Adobe – Doug Beach, Sr. Creative Director
Adobe – Daniel Vargas Diaz, Creative Director, EMEA
Adobe – Sara O Dea, Art Director
Adobe – Beth Lovett, Group Manager, Creative Cloud Campaign Marketing
Adobe – Gwen Meyer, Design Manager, Campaign Marketing
Adobe – Katja Dollinger, Group Marketing Manager, Germany
Adobe – Natalia Lopez-Beswick, EMEA Campaign Manager

Sammanfattning:
Bakgrund & Brief:
Adobe Fonts (tidigare Adobe Typekit) är en prenumerationsbaserad typsnittstjänst som erbjuder nedladdning av högkvalitativa typsnitt. Under 2018 ville Adobe öka användandet av Adobe Fonts och inspirera kreatörer att designa med typografi.

Insikt & Strategi:
Det finns en uppsjö av typsnittstjänster på marknaden. För att få målgruppen att börja använda just vår tjänst och våra typsnitt behövde vi skapa något unikt. Något som gav verktygen själ, bortom tekniken.

Lösning:
1932 stängde nazisterna abrupt ned det ikoniska designinstitutet Bauhaus och många potentiella designklassiker lämnades kvar ofärdiga. Tillsammans med Bauhaus Foundation och några av världens främsta typografer har vi, från ofullständiga skisser, färdigställt fem unika typsnitt och gjort dem tillgängliga i Adobe Fonts.

Ett projekt där det som stoppades och förbjöds av nazisterna för nästan ett sekel sedan fått nytt liv i händerna på en ny generation kreatörer.

Resultat:
Typsnitten laddades hem över 630000 gånger vilket överträffade kampanjens primära KPI med 6273%..

 

Halloween på Liseberg

Byrå: Welcom
Uppdragsgivare: Liseberg

Arbetsgrupp:
Welcom – Joakim Brinkenberg, Account director
Welcom – Andreas Larsson, Art director
Welcom – Niclas Hallgren, Copywriter
Welcom – Monica N Persson, Account manager
Welcom – Jonas Sjövall, Creative director
Welcom – Adam Wladis, PR-konsult
Welcom – Julia Erlingson, PR-konsult
Liseberg – Lisa Müller, Marknadskommunikationschef
Liseberg – Anna Flygare, Kampanjansvarig
Liseberg – Robert Arvidsson, Marknadschef
Liseberg – Ebba Källeskog, PR-ansvarig
Lucky Punk – Dennis Petersen, Commercial director
Lucky Punk – Pelle Rosqvist, Producer
Lucky Punk – Andrés Rignell, DoP
Medarbetare på Liseberg

Sammanfattning:
Utmaningar:
1. Sommar på Liseberg är välkänt över hela landet. Men höstens Halloween på Liseberg har bara funnits i tre år och kännedomen är låg.

2. Unga 13–24 år är en viktig målgrupp, inte minst för spridning av budskapet. Men de är också svårflörtade.

3. Under den fina sommaren 2018 låg folk på stranden istället för att besöka Liseberg. Halloween måste rädda upp minusresultatet.

Utifrån insikterna om att censur är skräckens bästa vän och att modern media lever på klick, bestämde vi oss för att skapa en PR-driven kampanj som skulle locka till publicering, tittande och spridning bland unga vuxna, skräckentusiaster och mediaredaktioner.
Lösningen blev en skräckfilm med årets huvudattraktion som grund. Filmen publicerades i målgruppens favoritmedia YouTube. Med mycket spänning, blod och hud blev filmen snart stoppad av YouTubes censurfunktion. Riksmedia nappade och besökarna strömmade in till Liseberg.

Resultat: Kännedomsökning från 20% till 36%, PR-värde 20 300 000 kr, parkbesökare +128%, omsättning +138%.

 

 

Kundlojalitet

 

Never Stop Learning

Byrå: GANT
Uppdragsgivare: GANT AB

Arbetsgrupp:
GANT AB – Carina Fornegård, Global CRM Director
GANT AB – Viktor Ögren, Global CRM System Manager
GANT Global Marketing Team – Eleonore Säll, Global Marketing Director
GANT, Global Digital & IT – Carl Borg, EVP Digital & IT
Data Stories – Sofia Bauer, Strategi och analys

Sammanfattning:
Varumärket GANT grundades för exakt 70 år sedan, mitt bland universiteten på USAs östkust. Den rådande studentkulturen inspirerade inte bara vår klassiska preppy-stil utan lade också grunden för vårt motto ”Never Stop Learning” – en devis som genomsyrar allt vi gör.

Never Stop Learning var utgångspunkten även när vi stod inför uppgiften att lansera ett medlemsprogram. Istället för att “köpa” lojalitet med monetära mervärden ville vi fokusera på upplevelsen. Vi ville fördjupa relationen med en kund som inte primärt drivs av rabatter. Vi ville ta det personliga mötet – det som varje dag sker i våra butiker – och utveckla det. Göra det ännu mer personligt, i större skala och i alla kanaler.

Under 70 år i modebranschen har vi lärt oss ett och annat om hur man bygger en perfekt garderob. I arbetet med medlemsprogrammet skulle det visa sig att våra lärdomar gick utmärkt att applicera även på relationsbyggande.
Med 7 stilråd i ryggen har vi lyckats inspirera, överraska och förenkla för våra medlemmar. Vi har överträffat våra mål och skapat både pirr i magen och klirr i kassan.

 

Världens långsammaste recept

Byrå: INGO
Uppdragsgivare: Västerbottensost

Arbetsgrupp:
INGO – Björn Ståhl, ECD
INGO – Josefin Richards, CD
INGO – Rikard Holst, AD
INGO – Pia Dueholm, Byråproducent
INGO – Ylva Jakobsson, Projektledare
INGO – Erik Karlsson, Account manager
INGO – Karolina Fellenius, Final Art
INGO – Misaki Tsuchiyama, Praktikant
INGO – Simon Fuentes, Praktikant
INGO – Cecilia Besserer, Planner
Västerbottenost – Victoria Johansson, Marknadschef
Västerbottenost – Maria Forsner, Brand Manager
Västerbottenost – Erik Hillbom, Digital Marketing Manager
Social Club – Nalle Sjöblad, Regissör
Social Club – Henrik Lagercrantz, Executive Producer

Sammanfattning:
Idag förväntas matproduktion och matlagning gå allt fortare. Stress och tidsbrist gör att de snabbaste recepten hyllas. Som ett av Sveriges mest hantverksdrivna varumärken såg Västerbottensost värdet i att vara en motreaktion och ta positionen som de som hyllar det långsamma. För med ett recept med mer än 100 år på nacken och där varje ost enligt gamla hantverksseder omsorgsfullt ystas, vänds och vaktas i 16 månader vet man att vissa saker måste få ta sin tid för att bli speciella.

Med projektet Världens Långsammaste Recept ska varje ingrediens i en 12-rättersmeny, lagad av stjärnkocken Filip Fastén få ta sin tid. Ett ägg ska bli en höna, som ska få de bästa förhållandena och bli mogen att värpa ett eget perfekt ägg, som till sist ska bli en av ingredienserna på en exklusiv middag som kommer att gå av stapeln i Burträsk (ostens hemvist) om 16 mån. Samma dag som middagen äger rum är också osten, huvudingrediensen, lagrad och klar att få kallas Västerbottensost (borden släpps i juni).

 

 

Resor, transporter & fordon

 

Crashed Cases

Byrå: NORD DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Volkswagen

Arbetsgrupp:
NORD DDB Stockholm – Andreas Dahlqvist, CCO
NORD DDB Stockholm – Anton Bolin, Art Director
NORD DDB Stockholm – Svante Pårup, Copywriter
NORD DDB Stockholm – Maja Björklén, Projektledare
NORD DDB Stockholm – Hogir Aslan, Projektledare
NORD DDB Stockholm – Susanne Johansson, PR Director
NORD DDB Stockholm – Marc Östlund, Creative Designer
NORD DDB Stockholm – Simon Higby, Creative Director
NORD DDB Stockholm – Magnus Wretblad, Kundansvarig
NORD DDB Stockholm – Hanna Kronberg, Voice over
Volkswagen Stockholm – Tobias Rückert, Chef
Volkswagen Stockholm – Johan Karlson, Märkeschef
Volkswagen Sverige – Jeanette Asteborg, Marknadschef

Sammanfattning:
Februari 2018 blev det i Sverige olagligt att köra bil med en telefon i handen. Trots den nya lagen skedde ingen minskning i antalet telefonrelaterade olyckor på vägarna. För att belysa problemet och lagen skapade vi en påminnelse – mobilskal tillverkade av plåt från bilar som krockat till följd av att föraren använt telefonen. Tillsammans med en plåtkonstnär skapade vi ett skal för varje allvarlig krock sedan lagen trädde i kraft. Varje skal blev därför unikt och bar på en egen historia. Så varje gång man tar upp telefonen känner man bucklor och repor som påminner en om att inte använda den när man kör. Skalen kunde köpas online, och pengarna gick sedan till Trafikskadefonden som hjälper och rehabiliterar trafikskadade. Initiativet dokumenterades och spreds via pressutskick och sociala medier.

 

 

Samhällsservice, utbildning och ideellt

 

Adam Berit

Byrå: ANR BBDO / Åkestam Holst NoA
Uppdragsgivare: Rättviseförmedlingen och Fredrika Bremer Förbundet

Arbetsgrupp:
ANR BBDO – Fabian Lakander, Art Director
ANR BBDO – Urban Wirdheim, Copywriter
ANR BBDO – Andreas Lönn, Creative Director
ANR BBDO – Jenny Canborn, PR-specialist
ANR BBDO – Hilda Carlsson, Produktionsledare
ANR BBDO – Maria Fager, Projektledare
ANR BBDO – Camilla Rosenzweig, Final art
ANR BBDO – Jacob Nathanson, Foto
Åkestam Holst NoA – Linus Bronge, Art Director
Åkestam Holst NoA – Oskar Pernfeldt, Art Director
Åkestam Holst NoA – Daniel Vaccino, Copywriter
Åkestam Holst NoA – Magnus Jakobsson, Creative Director
Åkestam Holst NoA – Lina Engler, Projektledare
Åkestam Holst NoA – Mimmi Morén, Produktionsledare
Åkestam Holst NoA – Lisa Rabe, Strateg
Åkestam Holst NoA – Stina Hansson, Strateg
Åkestam Holst NoA – Ida Persson, PR-strateg
Åkestam Holst NoA – Hanna Brochs, Digital Strateg
BKRY NoA – Nisse Axman, Motion Grahpic Design
BKRY NoA – Henrik adenskog, Producent
BKRY NoA – Fredrik Lindh, Webdesigner
BKRY NoA – Alex Picha, Producer
BKRY NoA – Anna Forsberg, Formgivare
Rättviseförmedlingen – Julia Ohlström, Marknadsansvarig
Rättviseförmedlingen – Henrik Fröjmark, VD
Fredrika Bremer Förbundet – Christina Knight, Styrelseledamot
Fredrika Bremer Förbundet – Miriam Kollberg, Verksamhetsledare
Flickorna Larsson, Produktionsbolag

Sammanfattning:
Bokstaveringsalfabetet används dagligen över radio av stora svenska arbetsgivare som Försvarsmakten, Polisen och Sjöräddningen. Det består av bara svenska mansnamn sedan 1891. Så därför tog vi fram ett nytt, för 2018. Ett alfabet som kunde hjälpa till att skicka rätt signaler i tiden, och bokstavligen lyfta upp jämställdhet och representation på agendan. Förslaget formulerades i samarbete med språkforskare och fonetiker – och lanserades som ett slagträ för debatt via en artikel i DN, info om alfabetet i sociala medier, och en stödjande kampanj i köpta medier. Adam Berit startade en rikstäckande debatt om vilka som får synas i vårt språk, och i vårt samhälle. Kampanjen fick 25 miljoner i potentiell räckvidd, ett förtjänat media-värde på 8.9 miljoner kronor och blev under några dagar i september landets mest delade nyhet.

 

Billboards Beyond Borders

Byrå: Åkestam Holst NoA
Uppdragsgivare: Reportrar utan gränser

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst NoA – Evelina Rönnung, Art Director
Åkestam Holst NoA – Magnus Jakobsson, Creative Director
Åkestam Holst NoA – Martin Noreby, Art Director
Åkestam Holst NoA – Simon Lublin, Copywriter
Åkestam Holst NoA – Hugo Wallmo, Art Director
Åkestam Holst NoA – Kenna Magnusson, Motion Designer
Åkestam Holst NoA – Sara Clewemar, Projektledare
Åkestam Holst NoA – Albin Muji, Produktionsledare
Åkestam Holst NoA – Ida Persson, PR Strategist
Åkestam Holst NoA – Karl Wikström, Planner
From Sthlm, Hemsideproduktion
Reportrar Utan Gränser – Jonathan Lundqvist, Ordförande

Sammanfattning:
Situationen för journalister i världen förvärras hela tiden. Förra året mördades 65 reportrar och 326 fängslades världen över, med ett ännu större mörkertal som hotas och tystas. Ändå har Reportrar utan gränser svårt att göra sig hörda, och driva den viktiga frågan om att skydda den journalistiska friheten.

För att hjälpa Reportrar utan gränser skapa global uppmärksamhet kring pressfrihetens akuta läge, beslöt vi oss för att synliggöra tystade journalisters budskap i hjärtat av pressfientliga länder – i meterhöga bokstäver.

Genom att utnyttja ett kryphål i Google Maps, kunde vi ladda upp egna bilder, och sätta citat från dödade eller tystade journalister på stora reklam-billboards på viktiga platser i de länder där deras budskap undertryckts.

Kampanjen genererade direkt stor uppmärksamhet. Varje skylt hade i snitt 130 000 besökare, innan kampanjen fick ännu större uppmärksamhet när den stängdes ner av Google, och utlöste en större diskussion om pressfrihet och censur.

Utan en mediabudget nådde Billboards Beyond Borders en global publik på över 100 miljoner människor. Genom rätt budskap på rätt plats, skapade vi en ny form av utomhusreklam för en ny värld, och satte återigen kampen för pressfrihet på kartan – bokstavligt talat.

 

Gatuprat

Byrå: Perfect Fools
Uppdragsgivare: Faktum

Arbetsgrupp:
Perfect Fools – Patrick Dry, Creative Director
Perfect Fools – Nayeli Kremb, Art Director
Perfect Fools – Ebba Körlof Sundberg, Copywriter
Perfect Fools – Mirijam Krook, Designer
Perfect Fools – Åsa Edgren, Producer
Faktum – Anna – Lisa Gustavii, Projektledare
Faktum – Frida Asplund, Produktionsledare
Faktum – Sophie Cronholm, Försäljningsansvarig

Sammanfattning:
Faktum är Götalands gatutidning. Den säljs av bostadslösa och andra i socialt utanförskap. Det är ett jobb, inte välgörenhet. Försäljarna köper tidningen för 30 kronor, säljer den för 60 kronor och behåller mellanskillnaden.

Vi skapade en ny affärsidé för Faktum. Med Gatuprat – guidade turer med Göteborgs Faktum-försäljare – gavs invånare och turister möjligheten att se en annan sida av Göteborg och samtidigt höra försäljarnas egna berättelser. För vem kan stadens gator bättre än de som lever där?

 

Kylskåpet

Byrå: Dear Friends
Uppdragsgivare: Göteborgs Stadsmission

Arbetsgrupp:
Dear Friends – Agnes Edin, Copywriter
Dear Friends – Calle Österberg, Creative Director
Dear Friends – Mia Forsberg Gutkovas, Operativ projektledare
Dear Friends – Karl Isaksson, Art director
Dear Friends – Charlotte Liljesand, Designer
Oddway Film Prodution – Richard Tsalikis, Producent
Oddway Film Prodution – John Horn, Producent
Oddway Film Prodution – Anton Källrot, Regissör
Oddway Film Prodution – Pierre Wernäng, DOP
Oddway Film Prodution – Hugo Bergström, VFX
Frost Studio – Samuel Schulthess, VFX
Frost Studio – Håkan Ossian, VFX
Frost Studio – Anneli Ewert, Producent

Sammanfattning:
Vårt uppdrag var att skapa en julkampanj som fick göteborgare att skänka pengar till Stadsmissionens arbete med barn, unga och familjer.

Julen är den period då konkurrensen mellan olika välgörenhetsorganisationer är som hårdast. För att nå fram till målgruppen valde vi att fokusera på 1) ett konkret problem med 2) en enkel lösning där 3) man tydligt kunde se vad pengarna gick till.

Stadsmissionens vanligaste insats är mat och i juletid blir kontrasten som störst, mellan de med dignande julbord och de som inte ens har råd att äta sig mätta. Vi valde att bygga hela kampanjen runt ett tomt kylskåp och uppmanade målgruppen att swisha för att fylla det.

Kampanjen blev Stadsmissionens mest framgångsrika genom tiderna. Swish-gåvorna ökade med 109 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Kampanjen hade ett ROI på 1934 procent.

 

Tredjetränaren

Byrå: Milk
Uppdragsgivare: GAIS

Arbetsgrupp:
Milk – Anders Malm, Copywriter
Milk – Niklas Olovsson, Art Director
Milk – Andreas Bergendahl, Art director
Milk – Anders Holmström, Copywriter
Milk – Kristofer Salsborn, Art Director
Milk – Anna Reynold, Strategisk projektledare
Milk – Marcus Aggfelt, Operativ Projektledare
Berner/Göthage – Johannes Berner, Fotograf/Filmare
Berner/Göthage – Mikael Göthage, Fotograf/Filmare
Frilans – Alexander Toma, Klipp
GAIS – Erik Bergqvist, Klubbchef

Sammanfattning:
GAIS har passionerade fans. Men de senaste säsongernas dåliga resultat har fått många fans att stanna hemma. Så för att sälja fler säsongskort inför säsongen 2018 behövde vi göra något speciellt.

Som första fotbollsklubb i världen lät vi ett fan med årskort få träna laget en match.

Att bryta vallen mellan klacken och klubben hjälpte oss bevisa att fotboll är en lagsport där spelare och fans vinner och förlorar tillsammans. Kampanjen var en succé på många sätt. Främst för att årskortsförsäljningen ökade med 21,9 %

 

 

Telekom, IT och energi

 

Tele2 End-Up

Byrå: Åkestam Holst NoA
Uppdragsgivare: Tele2

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst NoA – Magnus Jakobsson, Creative Director
Åkestam Holst NoA – Jenny Kaiser, Business Director
Åkestam Holst NoA – Oskar Pernfeldt, Art Director
Åkestam Holst NoA – Linus Bronge, Art Director
Åkestam Holst NoA – Daniel Vaccino, Copywriter
Åkestam Holst NoA – Karl Andersson, Planner
Åkestam Holst NoA – Jesper Månsson, Produktionsledare
Åkestam Holst NoA – Ida Persson, PR-strateg
Åkestam Holst NoA – Claudia Cavalli, Webb Copy
Tele2 Sverige – Åse Holmberg, Director Communication & Marketing
Tele2 Sverige – Pia Hejlt, tf Head of Brand Business
Tele2 Sverige – Martin Sahlgren, Brand Manager Business
Tele2 Sverige – Anna Drysén, Project Manager
Tele2 Sverige – Elina Soreby, Project Manager
Tele2 Sverige – Malin Selander, Head of Communication
Tele2 Sverige – Martin Göransson, Head of Insight & Media
Prime – Leif Geiger, Key Account Manager
Prime – Jennie Körnung, Projektledare
Mediacom – Linda Felicetti, Account Director
Mediacom – Axel Lindström, Connection Planner Digital
United Minds, Research
Bonnier News Brand Studio, Content
Note Design Studio, Inredningsdesign
North Kingdom NoA, Digital produktion

Sammanfattning:
Att gå från idé till färdigt företag är en lång och riskabel väg. Men tänk om man kunde ta bort den kritiska startsträckan och börja med slutet istället? Just därför vände Tele2 på hela företagsprocessen och startade världens första End-Up. Som en start-up, fast tvärtom. Allting var klart och baserat på den senaste forskningen — från ett fullt registrerat bolag till optimerad kontorslokaler och medarbetare. Det enda som saknades var det andra företag brukar börja med: själva affärsidén. Kampanjens mål var dels att hitta en person med en affärsidé som skulle få ta över hela företaget, men också att visa hur man som företagare kan optimera sitt eget företag genom att ta del av forskningen bakom Tele2 End-Up.

 

The Lost Typography of Bauhaus

Byrå: Abby Priest
Uppdragsgivare: Adobe

Arbetsgrupp:
Abby Priest – Anders Hellström, Kreatör
Abby Priest – Pontus Widell, Kreatör
Abby Priest – Oskar Hellqvist, Creative Director
Abby Priest – Andreas Morne, Kundansvarig
Abby Priest – Cecilia Höglund, Produktionsledare
Swim Club – Fredrik Hvass, Regissör
Swim Club – Helena Widinghoff, Producent
P98A – Erik Spiekermann, Typograf
Frilans – Flavia Zimbardi, Typograf
Frilans– Luca Pelligrini, Typograf
Frilans – Elia Preuss, Typograf
Frilans – Hidetaka Yamasaki, Typograf
Frilans – Celine Hurka, Typograf
Adobe – AJ Joseph, Executive Creative Director
Adobe – Sabina Strasser, Sr. Group Manager Brand Marketing, EMEA
Adobe – Dan Cowles, Sr. Creative Director
Adobe – Doug Beach, Sr. Creative Director
Adobe – Daniel Vargas Diaz, Creative Director, EMEA
Adobe – Sara O Dea, Art Director
Adobe – Beth Lovett, Group Manager, Creative Cloud Campaign Marketing
Adobe – Gwen Meyer, Design Manager, Campaign Marketing
Adobe – Katja Dollinger, Group Marketing Manager, Germany
Adobe – Natalia Lopez-Beswick, EMEA Campaign Manager

Sammanfattning:
Bakgrund & Brief:
Adobe Fonts (tidigare Adobe Typekit) är en prenumerationsbaserad typsnittstjänst som erbjuder nedladdning av högkvalitativa typsnitt. Under 2018 ville Adobe öka användandet av Adobe Fonts och inspirera kreatörer att designa med typografi.

Insikt & Strategi:
Det finns en uppsjö av typsnittstjänster på marknaden. För att få målgruppen att börja använda just vår tjänst och våra typsnitt behövde vi skapa något unikt. Något som gav verktygen själ, bortom tekniken.

Lösning:
1932 stängde nazisterna abrupt ned det ikoniska designinstitutet Bauhaus och många potentiella designklassiker lämnades kvar ofärdiga. Tillsammans med Bauhaus Foundation och några av världens främsta typografer har vi, från ofullständiga skisser, färdigställt fem unika typsnitt och gjort dem tillgängliga i Adobe Fonts.

Ett projekt där det som stoppades och förbjöds av nazisterna för nästan ett sekel sedan fått nytt liv i händerna på en ny generation kreatörer.

Resultat:
Typsnitten laddades hem över 630000 gånger vilket överträffade kampanjens primära KPI med 6273%..

 

 

Underhållning

 

Fantasibiljetten

Byrå: INGO
Uppdragsgivare: Folkoperan

Arbetsgrupp:
INGO – Björn Ståhl, ECD
INGO – Josefine Richards, CD
INGO – Max Hultberg, AD
INGO – Ida Castens, Copy
INGO – Kerstin Engberg, Head of art
INGO – Stina Jansdotter Öberg, Projektledare
INGO – Mia Mellan, produktionsledare
INGO – Maria Dubeck, Final Art
INGO – Alexandra Andersson, Producer
INGO – Pia Dueholm, Executive Producer
INGO – Robin Günther, Editor
INGO – Misaki Tsuchiyama, Praktikant
INGO – Simon Fuentes, Praktikant
Folkoperan – Susanne Reuszner, Kommunikationschef
Folkoperan – Frida Edoff, Kommunikatör

Sammanfattning:
Hösten 2018 satte Folkoperan upp Don Quijote, det klassiska verket där gränserna mellan fantasi och verklighet suddas ut. Inför premiären ville Folkoperan därför hylla fantasin och inspirera folk att använda den ännu mer.

De skapade en helt ny biljettkategori – fantasibiljetter – som bara existerade inuti folks huvuden. Besökarna fick själva definiera vad som var en biljett för att komma förbi entrén och få en plats. Oavsett vad du hittade på var de ändå lika värdefulla som de vanliga biljetterna.

Ryktet om fantasibiljetterna spred sig snabbt, långt bortom operavärlden. Fantasibiljetterna eftersöktes i 3 omgångar, 100 stycken åt gången i Folkoperans postade inlägg på FB. Vid den första aktiviteten dubblerades biljettförsäljningen mot en vanlig uppsättning och för det sista släppet var det mer än tre gånger så högt tryck! Don Quijote spelades upp för fullsatta salonger med en ovanligt engagerad publik.

 

Halloween på Liseberg

Byrå: Welcom
Uppdragsgivare: Liseberg

Arbetsgrupp:
Welcom – Joakim Brinkenberg, Account director
Welcom – Andreas Larsson, Art director
Welcom – Niclas Hallgren, Copywriter
Welcom – Monica N Persson, Account manager
Welcom – Jonas Sjövall, Creative director
Welcom – Adam Wladis, PR-konsult
Welcom – Julia Erlingson, PR-konsult
Liseberg – Lisa Müller, Marknadskommunikationschef
Liseberg – Anna Flygare, Kampanjansvarig
Liseberg – Robert Arvidsson, Marknadschef
Liseberg – Ebba Källeskog, PR-ansvarig
Lucky Punk – Dennis Petersen, Commercial director
Lucky Punk – Pelle Rosqvist, Producer
Lucky Punk – Andrés Rignell, DoP
Medarbetare på Liseberg

Sammanfattning:
Utmaningar:
1. Sommar på Liseberg är välkänt över hela landet. Men höstens Halloween på Liseberg har bara funnits i tre år och kännedomen är låg.

2. Unga 13–24 år är en viktig målgrupp, inte minst för spridning av budskapet. Men de är också svårflörtade.

3. Under den fina sommaren 2018 låg folk på stranden istället för att besöka Liseberg. Halloween måste rädda upp minusresultatet.

Utifrån insikterna om att censur är skräckens bästa vän och att modern media lever på klick, bestämde vi oss för att skapa en PR-driven kampanj som skulle locka till publicering, tittande och spridning bland unga vuxna, skräckentusiaster och mediaredaktioner.

Lösningen blev en skräckfilm med årets huvudattraktion som grund. Filmen publicerades i målgruppens favoritmedia YouTube. Med mycket spänning, blod och hud blev filmen snart stoppad av YouTubes censurfunktion. Riksmedia nappade och besökarna strömmade in till Liseberg.
Resultat: Kännedomsökning från 20% till 36%, PR-värde 20 300 000 kr, parkbesökare +128%, omsättning +138%.

 

 

Årets uppdragsgivare

 

Apoteket hjärtat

 

Björn Borg

 

Burger King

 

 

Årets AD

 

Fabian Lakander

Byrå: ANR BBDO
Bidrag: Adam Berit

 

Linus Bronge

Byrå: Åkestam Holst NoA
Bidrag: Adam Berit

 

Oskar Pernfeldt

Byrå: Åkestam Holst NoA
Bidrag: Adam Berit

 

Kalle dos Santos

Byrå: NORDDDB
Bidrag: Delicatoboll för vänsterhänta

 

Pontus Widell

Byrå: Abby Priest
Bidrag: The Lost Typography of Bauhaus

 

 

Årets Copy

 

Urban Wirdheim

Byrå: ANR BBDO
Bidrag: Adam Berit

 

Daniel Vaccino

Byrå: Åkestam Holst NoA
Bidrag: Adam Berit

 

Frida Siversen Ljung

Byrå: NORDDDB
Bidrag: Delicatoboll för vänsterhänta

 

Stefan Gustafsson

Byrå: NORDDDB
Bidrag: Delicatoboll för vänsterhänta