Namnkunnig jury utser vinnarna i Guldnyckeln

Jury Guldnyckeln 2021

Det är en erfaren och välrenommerad jury som utser årets vinnare i Guldnyckeln, den årliga tävlingen för framgångsrik datadriven kommunikation. Juryn består i år av 21 namnkunniga personer från olika delar av kommunikationsbranschen.

Guldnyckeln, som arrangeras av SWEDMA, belönar framgångsrik datadriven kommunikation av högsta nivå utifrån strategi, kreativitet, resultat och helhetsintryck.

Årets jury består av 21 personer från kommunikationsbranschen. Hälften kommer från uppdrags-givarsidan och hälften från byråsidan, flera dessutom med erfarenhet från både kund- och byråsidan. Målsättningen är att årets bidrag på detta sätt ska bedömas så rättvist och genomtänkt som möjligt.

Jury Guldnyckeln 2021:
Agnes Uggla, Kreatör, Forsman & Bodenfors
Christian Cabau, Marketing Director, Klarna
Deeped Niclas Strandh, Head of Social Media, SEB
Dominika Dzielak, Content Strategist, Dun & Bradstreet Europe
Elias Betinakis, Head of Business & Customer Insights, Telia Sweden
Emma Storbacka, VD, Avaus
Emma Thorp, CEO, Publicis Groupe Sweden
Eva Lundström, Marketing & Brand Director, Scandic Hotels
Hanna Rosenblom, Experience Strategist, Nordic Morning
Jan Ringsø, Strateg Lifecycle Marketing, Reaktion
Jenny Engström, Kommunikationsansvarig, Svenska Turistföreningen
Jenny E Kaiser, Managing Director, Åkestam Holst NoA
Johan Rynell, Head of Cultural Insights, NORD DDB
Johan Yilmaz, Chief Innovation Officer, Gullers Grupp
Linus Almqvist, Director of Marketing & Communication, Ramboll
Lisa Rytter, Regional Media Manager North Europe, H&M
Lotta Mårlind, Kreatör, Tillsammans Sthlm
Martin Cedergren, Global Creative Director, Lindex
Max Hultberg, Kreatör, Ingo
Michael Grimborg, CMO, Synsam

Juryordförande för Guldnyckeln är Mattias Andersson, grundare och partner på Miltton Insights.

Läs mer om årets kategorier och tävla här.

Sista inlämningsdag för tävlingsbidrag är fredagen den 27 augusti. Vinnarna offentliggörs den 21 oktober 2021.

För mer information:
Pia Grahn, SWEDMA
0707688101

Mattias Andersson juryordförande för Guldnyckeln 2021

Malin Anglert och Mattias Andersson

Guldnyckeln, den årliga kommunikationstävlingen för framgångsrik datadriven kommunikation, dvs data marketing och martech, öppnar idag för bidrag. Juryordförande för Guldnyckeln 2021 blir Mattias Andersson. Mattias är grundare och partner på Miltton Insights och har över 20 år i branschen erfarenhet från att ha deltagit i flera olika juryer, däribland Guldnyckeln, 100-Wattaren och internationella ECHO Awards.

”Mattias är klok, erfaren och inspirerande och vi är mycket glada att han ska leda juryarbetet för Guldnyckeln. Han har suttit med i juryn för Guldnyckeln förut och han har också erfarenhet från Guldnyckelns internationella motsvarighet ECHO Awards”, säger Malin Anglert, vd för SWEDMA.

Mattias Andersson är grundare och partner på Miltton Insights, en flitig föreläsare och han har även Head of CRM Analytics på SAS, CRM- och Kundklubbsansvarig på Twilfit och Analyschef på 3.

”Just nu känns det som om marknadsföringsvärlden är uppdelad i två olika läger. I det ena dominerar kreatörerna som framhärdar att kreativitet och kreativ höjd är svaret på hur företagen skall bli mer framgångsrika. Som motpol finns förespråkare för att företag måste jobba mer datadrivet och ständigt konverteringsoptimera aktiviteter för att bli mer framgångsrik”, säger Mattias Andersson.

”Jag är övertygad om att svaret finns någonstans däremellan och att båda läger har otroligt mycket att lära av varandra. Det är just i gränslandet som Guldnyckeln befinner sig. Guldnyckeln värderar ”båda sidor” lika mycket, vilket jag uppskattar och tror är den bästa vägen framåt. Därför är jag extra glad och stolt att få leda Guldnyckeln”, säger Mattias Andersson.

Guldnyckeln arrangeras av Swedma och 1977 arrangerades tävlingen för första gången. I Guldnyckeln belönas bidrag och kampanjer som visar på högsta nivå vad gäller framgångsrik datadriven kommunikation utifrån strategi, kreativitet, resultat och helhetsintryck.

Idag den 7 juni öppnar Guldnyckeln och man kan registrera bidrag fram till den 27 augusti.

”Vi har vi flera spännande kategorier och vi hoppas att många är med och tävlar, vart femte bidrag är gratis att skicka in. Den 21 oktober blir det prisutdelning. Ett viktigt syfte är att premiera god kvalitet och kreativa lösningar som har gett önskad effekt. Framgångsrik datadriven kommunikation stärker varumärket, bygger lojalitet och skapar flera och bättre affärer”, säger Malin Anglert.

För information:
Malin Anglert, vd Swedma, 070-5580718
Mattias Andersson, Miltton Insights, 073-5113371