Kreatörer, beteendestrateger, kreativa chefer, analytiker och sociala medier-experter är några av titlarna vi hittar i årets jury för Guldnyckeln, tävlingen som belönar den bästa direkt- och datadrivna kommunikationen. Ordförande är Calle Sjönell och i slutet av mars vet vi vilka som är först med det bästa.
Onsdagen den 27 mars är det dags för Guldnyckeln 2019, inspirationsdagen och kommunikationstävlingen som utser den bästa direkt- och datadrivna kommunikationen från året som gått. Guldnyckeln är också årets första riktigt stora kommunikationstävling. De byråer och uppdragsgivare som plockar hem priser i tävlingen brukar inte sällan fortsätta segertåget både i Sverige och internationellt med ännu fler kommunikationspriser.
Årets juryordförande är Calle Sjönell, med lång rutin som kreatör i tävlingssammanhang.
– Nu går vi snart in i ett hårt juryarbete där vi bedömer strategi och idé, kreativitet, resultat och helhetsintryck för att kora vinnarna. Vi har både spets och bredd i årets jury, så jag känner mig trygg med att vi kan bedöma bidragens kvalitet ur alla tänkbara perspektiv, säger Calle.
– Jag tycker att det är extra kul att följa Guldnyckeln eftersom det oftast är det första tillfället där förra årets bästa kampanjer får mäta sig mot varandra. Som tävlande kan man känna på sig att man sitter på en grym idé som det snackats mycket om under året som gått. Men Guldnyckeln väger ju även in strategi, resultat och helhetsintryck i bedömningen. Siffror och insikter som kan premiera de kampanjer som kanske inte alltid varit de mest omtalade. Man kan aldrig vara säker på hur det ska gå.
Den 31 januari är sista inlämningsdag för tävlingsbidragen. Sedan följer ett intensivt juryarbete i slutet av februari. Den 1 mars släpps nomineringarna till Guldnyckeln 2019.
– Det här är en riktig kanonjury med många olika kompetenser inom det som Guldnyckeln
står för, direkt och datadriven kommunikation, säger Michaela Pålsson, projektledare för Guldnyckeln.
– Det ska bli mycket intressant hur diskussionerna kommer att gå i rummen och hur Guldnyckelns ordförande, Calle Sjönell kommer att drilla dem, avslutar Michaela.
Guldnyckelns jury 2019
Calle Sjönell, Facebook Creative Shop – Ordförande
Caroline Andersson, ÅkestamHolst
Lina Franzon, TBWA
Oskar Hellqvist, Abby Priest
Anna Olivemark, NORD DDB
Malin Nygren, SAS
Lina Forsström, Coop
Peter Falk, Customer Clinic
Rachel La Chenardiere, M&C Saatchi
Ludwig Roth, Markus
Martin Rynvik, Mecka
Mattias Alfborger, Garbergs
Richard Baynham, Ingo
Nicolina Jonsson, Perfect Fools
Oskar Lindström, IK Stockholm
Henrik Ströby, Försvarsmakten
Robert Lilja, Preem
Ellen Lübeck, Carat
Christoffer Retzer, Emakina DBG
Daniel Bergqvist, Lebowski
Jessica Sparr, Wunderman
Nicole Kavander, Creuna
Adam Kerj, Accenture Interactive